Trimtur i ytre. (29.04.2018)  4

Written by AEBirkeland (Alf-Erik Birkeland) GSM

Start point Fagerheim (55m)
Endpoint Fagerheim (60m)
Characteristic Jogging
Ascents Aslaksteinen (193m) 29.04.2018
Aslaksteinen Sør (252m) 29.04.2018
Heilihaugen (450m) 29.04.2018
Horberget (199m) 29.04.2018
Litle Horberget (166m) 29.04.2018
Raudtua (590m) 29.04.2018
Tok en kjapp tur i ytre, eller kjapp og kjapp fru Blom. Møtte på noen små utfordringer undervegs som gjorde at tiden gikk. Hoggormen som freste imot meg undervegs, var årets første for min del, og skapte litt dårlig magefølelse når jeg i de bratteste partiene måtte bruke hendene i marka for å holde meg fast. Heldigvis ingen flere å se da.
Fra Heilihaugen retning Langvatnet og Skjellbreia. Lavt skydekke og tåke på toppene.
17.mai-stemning på Rautua. Her retning nord med Farstadsanda ved havet og Sjurvarden i tåka til høyre.
Fra Rautua retning sør. Fremdeles litt skumle kanter med snø på østsiden, samt fersk nysnø oppå.
Fra Aslaksteinen sør mot de tre mest utfordrende toppene som stod igjen.
Fra Asaksteinen tilbake mot bl.a. Rautua og Trolltindan bak til venstre.
Fra Litle Horberget. Gulberget i det fjerne.
Etter en kronglete omvei for å komme seg opp til toppen av Horberget, ble endelig siste topp besteget. Prøvde ruta rett fram fra forrige topp og fulgte tråkket, men en litt ekkel knaus gjorde at jeg tok det tryggeste valget og dro rundt. Kronglete og tungvint men man gir seg jo ikke.