Storhøgda, Røros 4/35 (27.04.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Råvollveien, Røros (775m)
Ascents Storhøgda (1,056m) 27.04.2018

Kjørte gjennom Stugudal i Tydal, og videre opp til Røros Kommune. Parkerte ved Råvollveien og ved infotavlen for Skardsfjella og Hyllingen. Gikk litt feil i begynnelsen, men kom inn på Råvollveien. Det er merket vei på kartet over elva Langselva i nordenden av Storhåen. Men veien gikk under vann, og det fristet ikke med vading. Jeg rota rundt en time for å finne en måte å komme over på. Men det viste seg det at det gikk mange scooterspor over Langselva, ikke langt fra undervannsveien. Scooterløypa holdt på å gå i oppløsning, så det var en heller tvilsom overgang. Stavene gikk rett gjennom isen, men skiene holdt. Gikk opp til Djuptjønna og gikk over Knuglan til Homtjønna. Her var det rester av en gammel grunnmur. Gikk forbi Holmtjønna og opp til toppen av Storhøgda. På toppen er det en liten varde,og en fantastisk utsikt mot Viglsjøen og Viglfjella. Det var ganske fast føre over 900 meter, men returen gjennom myrområdene og den spredte bjørkeskogen var strevsom med mye gjennomslag. På myrene skvatt det vann under skiene ved gjennomslag, og i skogen måtte jeg rygge for å få opp skituppen fra snøen. Dette er vel den siste skituren i denne sesongen.

Røros Kommune
Parkering ved Råvollveien og denne infotavla
Valsetvollen
Hytte like ved undervannsveien ved Storhåen Nord
Her går veien under vann (Langselva, Storhåen)
Litt tvilsom overgang på Langselva
Rester av grunnmur ved Holmtjønna
Storhøgda sett fra Homtjønna
Utsikt fra Storhøgda mot Viglsjøen og Viglfjella
Toppvarden på Storhøgda
Plutselig væromslag med snø

Røros

Written by otto 28.04.2018 07:37

Da tror jeg toppen blir utsatt til neste år. Har vært på "nippet" til å ta turen flere ganger. Mangler Storhøgda + Haftorsstøten. Kanskje litt kjedelig i sommerhalvåret?

Sv: Røros

Written by TERJES 28.04.2018 12:11

Hei!

Det er bedre hvis man kan starte veldig tidlig på morgenen.(soloppgang klokka 0500. Mandag 30.04 er det meldt minus sju grader helt til klokka 1200. (-3 ved start) Er man heldig og finner et scooterspor som går i rett retning (det var mange scooterspor som kom på tvers, jeg vet ikke hvor de kom fra) Storhøgda + Haftorstøten på samme tur? Siste sjanse med minusgrader og klarvær er på mandag. God tur!