Nystølvarden i Gol m/Øyvind (27.04.2018)  6

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Frøysåkstølan (961m)
Endpoint Ved Frøysåkstølan (961m)
Ascents SØ for Nystølvarden (1,126m) 27.04.2018 16:53
Nystølvarden (1,295m) 27.04.2018 17:38
Meitebekkfjellet (1,241m) 27.04.2018 18:21
Visits of other PBEs Liagardsvegen/Søråsvegen bom (490m) 27.04.2018 15:41

Øyvind og jeg planla denne turen 1 uke tidligere, men Øyvind ble dessverre brått forhindret fra å bli med den gang. ;-) Heldigvis skulle vi få det til allerede uken etter.

Vi møttes i Lyngåskrysset for å samkjøre derfra. Øyvind kom fra Drammen, og jeg fra Oslo. Bygevær og litt småregn i Lier, og lengre opp i Hallingdal var det helt overskyet, men ingen nedbør. Det skulle lette utover ettermiddagen, og mot kvelden var det meldt lettskyet og pent. Ellers hadde vi vel ikke reist såpass langt for en 3-timers tur.

Rett før Gol svingte vi av riksvei 7 hvor det var skiltet mot Bagn og Liagardan. Ved Haugen ovenfor Liagardan møtte vi automatbommen, hvor det kostet 70 kroner. Betaling enten med mynter eller kort. Vi fortsatte et stykke videre, og nå på grusvei. Ved avkjøringen til Frøysåkstølan er det parkeringsplasser langs hovedveien. På sommerstid kan man kjøre mot Frøysåkstølan og bittelitt til, men nå var denne veien stengt på grunn av vårløsningen. Vi hadde uansett tenkt å parkere her langs hovedveien, så det gjorde ingenting.

I starten bar vi skiene mens vi vandret på den stengte veien forbi Frøysåkstølan og Skarpetrø. Vi skjønte etter hvert hvorfor veien var stengt, for den var ganske dvask og geleaktig enkelte steder. Her ville jeg ikke ha kjørt bil... Oppe ved den siste setra Frøysokstølan hadde brøytingen også stoppet, så der tok vi på skiene.

Med ski på beina svingte vi først oppom toppen Sørøst for Nystølvarden (1126). Derfra fikk vi god oversikt over sørøstsiden på Nystølvarden (1295) og hvor det kunne lønne seg å gå opp. Litt ivrige etter å fortsette mot dagens hovedtopp ble pausen derfor kort på Sørøst for Nystølvarden (1126), så vi skled snart videre ned mot Nystølen. I motsetning til turen jeg hadde forrige uke i Vassfaret, var skiføret nå utmerket. Skaren bar godt, og den var passe løs øverst slik at det var enkelt å styre i utforkjøringene.

Øyvind på Sørøst for Nystølvarden (1126). Bak til venstre ses Nystølvarden (1295).

Nede ved Nystøltjern virket det ganske langt opp til toppen på Nystølvarden (1295), men oppstigningen her gikk overraskende raskt. Vi skravlet som vanlig på veien opp, og plutselig var vi oppe på ryggen like sørvest for toppen. Brått var det kun 100 meter igjen, og de var helt snøfrie.

Vi ser oppover mot Nystølvarden (1295). Den ene av hyttene på Nystølen ses nokså rett under toppen.

Toppvarden på Nystølvarden (1295) var temmelig massiv og ganske imponerende. Tar tid å samle all den steinen... Utsikten var vidstrakt og fin fra Nystølvarden. Vi pekte ut mange kjente fjell i horisonten. Fremdeles noe skyet mens vi var på toppen, men skydekket var i ferd med å sprekke opp, så det var håp om sol etter hvert.

Øyvind på toppen av Nystølvarden (1295).
På Nystølvarden (1295).
På Nystølvarden, med utsikt mot sørvest.
Øyvind skuer mot Jotunheimen fra Nystølvarden.

Siden vi fremdeles hadde nok av tid, ville vi plukke med en topp til. Derfor kjørte vi nå skrått nedover i nordsiden på Nystølvarden (1295) i retning Meitebekkfjellet (1241). Nedkjøringen gikk radig, og snart ruslet vi oppover den slake vestryggen på Meitebekkfjellet. Her kom endelig sola, og idyllen økte noen hakk til.

På vei oppover mot Meitebekkfjellet (1241), hvor sola endelig brøt gjennom.

På toppen av Meitebekkfjellet (1241) ble det riktig så trivelig. Sola skinte, og himmelen ble stadig mer blå. Her fikk vi lyst til å slenge oss ned på bakken og døse litt i sola, men så mye tid hadde vi vel tross alt ikke. Da kunne klokka plutselig gått veldig fort...

På toppen av Meitebekkfjellet (1241), hvor vi ser Nystølvarden (1295) i bakgrunnen.
Øyvind på Meitebekkfjellet (1241).
Utsikt sørover fra Meitebekkfjellet (1241).

Før vi begynte på returen, dro vi av skifellene. Nå hadde vi stort sett kun nedoverbakker igjen og noen flate myrområder. Føret var ganske skarpt, så det gled fort unna i utforkjøringene, hvor vi måtte ploge heftig for å beholde kontrollen. Ved Hestetjernan kom vi inn på den oppkjørte løypa som går ned til Frøysåkstølan. Det var riktignok et par uker siden det var kjørt opp noe spor, så det var ikke mye løype å gå i lenger. Men det gjorde ikke noe, for vi hadde god styresnø uansett.

Returen gikk radig, og plutselig var vi på parkeringsplassen igjen. Selv om sola hadde vært mye fraværende under turen, var vi maks fornøyde med ettermiddagen. Lite vind og glimrende føre i et nydelig skiterreng veide opp for solas fravær første del av turen.