Stikker aka karakterbyggende dag på jobb (24.04.2018)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Surtningstinden (1,997m) 24.04.2018 09:42
Midtre Høgvagltinden (2,066m) 24.04.2018 13:30

Denne tirsdagen skulle jeg forsøke å ta ned stikkene på både Surtningstinden og Høgavgltinden i en runde. Jeg begynte optimistisk litt over sju, men med pulk og en god del nysnø som jeg måtte brøyte i ble tempoet straks mindre optimistisk.
Likevel gikk det tålelig greit opp mot Glupen hvor jeg satt igjen pulken og gikk videre med sekk. Jeg gikk helt opp på Surtningstinden før jeg begynte å plukke ned stikkene. Været vekslet mellom litt dårlig og temmelig dårlig, men med en knøttliten solgløtt innimellom.
Tror jeg klart å få med alle stikkene utenom en som jeg kjørte forbi i tåka et strekk hvor de stod langt fra hverandre.
Så var det over mot Høgvagltinden. Satte igjen stikkene fra Surtningstinden et stykke opp i lia før jeg gikk videre. Det gikk smått i løssnøen oppover og kladdingen tok for alvor til å gjøre seg morsom. Vinden dro på og sikten var knapt fra stikke til stikke, til tross for at Tor-Arne hadde stukket veldig bra.

Satte igjen pulken på vel 1800 meter og gikk videre med sekk opp til toppen og begynte å plukke ned. Nå begynte moroa. Stikke bom fast. Med staver, stikker og spade i hånd måtte jeg begynne å grave dem frem. Lenger ned med pulkdraget på var det enda morsommere å grave frem.

Litt lenger nede kom rosinen i bollen. Festet mellom selen og pulkdraget røk. Heretter måtte pulken dras. Det gikk greit i nedoverbakker, men i dyp våt nysnø var det karakterbyggende på flater og etter hvert små motbakker. Siste kilometeren til Leirvassbu tok 30 minutter !!!!

Endelig fremme!!!

Flink!

Written by venkekristin 27.04.2018 22:19

Syntes du er flink jeg Morten :)

Neste år håper jeg det blir bedre føre og flere om å ta ned stikkinga!

#stillenatur

Written by SturlaS 27.04.2018 21:26

Well done!

Et eksempel til etterfølgelse for andre som driver merking i fjellet?

Trening

Written by AndersNM 27.04.2018 20:32

Ser nå ut som en sabla god treningsøkt :)