Lofoten/Senja 2018: Rundefjellet i bluebird og nysnøbonanza (09.04.2018)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Austnesfjorden (50m)
Endpoint Rundfjellet (803m)
Ascents Rundfjellet (803m) 09.04.2018

Fantastisk dag med sol og god humør fra bilene! Parkerte ved broen ved Austnesfjorden på E10, noe som gir en aldri så liten anmarsj langs på et par kilometer, og så ankomst inn på østsiden av Rundfjellet. Men det var virkelig verd det!

Snøen var fin på oppturen, og det var stort sett uten-jakke-vær. Innimellom rev vinden, men ikke mer enn at det gikk fint. Var veldig fornøyde med å ikke gå nordsiden - nordavinden rusket nok mye der. Skredfaren var 3, og vi hadde høyt skredfokus på turen. Rett under toppen ligger det en bolle under et heng >30 grader, som er en skikkelig terrengfelle. Her observerte vi ikke mindre enn 12 østeriske turister gå i tett flokk. Vi valgte å avvente til de var ute av henget før vi fortsatte med avlastningsavstand. Da vi var i henget så vi flere av de stå på en skavvel, og de begynte nedkjøringen over oss. Man blir jo ganske sint...

Vel oppe på sadelen så vi at sørsiden så enda bedre ut enn forventet. De fleste valgte å sette igang med nedkjøringen, mens jeg og Marit snuste oss opp til toppen. Fantastisk utsikt! Panorama over Lofoten, og bucketlisten ble enda litt mer utfylt: på ski i Lofoten - med sjøutsikten! Fantastisk.

Nedkjøringen var like bra som den så ut - perfekt nysnø i høyden, og morsomt slush lengre nede. Valget av nedkjøring var perfekt, selv om det inkluderer en enda lengre annmarsj ut.... Verst for ms. splitboard.

Dagens turfølge var: Marit, John, Sarah, Terje, Sara, Elisabet, Margaret og Kristian. Mats hadde vondt i kneet igjen...