Lofoten/Senja 2018: Husfjellet på Senja (26.04.2018)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Skaland (50m)
Endpoint Husfjellet (632m)
Ascents Husfjellet (632m) 26.04.2018 14:04

Dag 3, og vi var kommet til avreise fra Senja til Harstad, så vi ønsket oss en topp som lå greit tilgjengelig til for dette. Videre flørtet tåka med de høyeste toppene, og vi håpte en litt lavere topp kunne gi oss mer utsikt. Valget falt på Husfjellet, som i følge guideboken var et trygt fjell (faregrad 3 fortsatt), og flott utsikt for billig arbeid - perfekt! Dagens turfølge var: Mats, Marit, John, Sarah, Margaret, Sara, Elisabeth og Kristian. Terje var reist offshore.

Vi startet ved kirken på Skaland, og labbet opp i skogen bak. Vel over tregrensen kommer man til Sommardalen, som helt ærlig var enda flatere enn ventet, det var bare å innstille seg på feller på tilbaketuren for snowboarderen.

Ryggen til topps var flott, med god ustikt til både hav og fjell, og med en helning som er trygg for skred, og kjekk nedkjøring for alle. Det var imidlertid store skavler på lesiden av eggen, og det var tegn på ferske brudd.

Vel på toppen hadde selvsagt tåken sunket ned til vårt nivå, men som de ivrige toppsamlerne vi er, klarte Sarah, Marit og jeg å få et lite værvindu til å se Storhavet. Det er nok sant som boken sider, det må være fantastisk utsikt når det er klarvær!

Nedkjøringen var som ventet: kjekk kjøring på ryggen, sugeføre lengre nede og feller i dalen på den ihuga splitboarderen.