Gråhøa på fjellski (16.12.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Peer Gynt Setervei (891m)
Endpoint Gråhøa (1,434m)
Ascents Gråhøa (1,431m) 16.12.2017

Hunden vår, Kimi, var sliten etter flere lange turer i langrennsporet og var åpenbart mer interessert i en hviledag på hytta. Synes han fortjente det, men jeg bestemte meg likevel for en tur på fjellski. Kjørte først til Vinstra og tok av mot Peer Gynt setervei. Der kjørte jeg så langt det gikk, gjennom bommen, og helt til parkeringen på enden av der Peer Gynt setervei er brøytet (krysset ved Sulseterveien).

Spente på skiene og gikk innover på den scooterkjørte Peer Gynt vegen. Vært på denne veien flere ganger før, deriblant på sykkel i Furusjøen Rundt rittet. Det tok en del lenger tid å bevege seg på fjellski, men til slutt var jeg oppe ved det høyeste punktet på vegen, ved Krøkla. Der tok jeg av og gikk innover fjellet på et ganske hardt tynt lag med skare oppå litt mykere snø. Tenkte det var greit at Kimi ikke var med denne gangen. Han kunne blitt ganske sår på hasene sine ved å gå og tråkke gjennom skaren her.

Jeg valgte å gå rundt nordsiden av Skarven og kom meg opp i sadelen fra nord. Deretter var det bare å følge ryggen til topps. Satt igjen skiene et lite stykke nedenfor toppen, men kunne greit ha gått helt opp. Da slapp jeg i alle fall å kjøre ned igjen det bratteste partiet på det litt vanskelige føret.

På en så fin og klar dag var det helt fantastisk utsikt fra toppen!