Stisykling på Rundkollen og Bukollen (08.10.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Nittedal Jordstasjon (179m)
Endpoint Nittedal Jordstasjon (217m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Bukollen (523m) 08.10.2017
Rundkollen østre fastmerke (593m) 08.10.2017

Stisykling på Rundkollen og Bukollen

Vi parkerte ved Nittedal jordstasjon og syklet først et stykke langs riksvei 4 forbi motocrossbanen. Deretter tok vi av på grusvei og begynte på den bratte oppstigningen. Der som stien mellom Rundkollen og Paradiskollen krysser veien tok vi av og dyttet de neste høydemeterne før vi kunne begynne å trå. Det ble en fin tur over til Rundkollen med fin utsikt blant annet over til Tryvann.

Etter en matpause ble det en heftig nedkjøring nesten helt ned til parkeringen. Vi var klare for nok en topp og nedkjøring , så vi tok istedet skogveien helt til enden, dyttet syklene gjennom skogen til vi traff på Buvassbekken. Så syklet og dyttet vi oppover langs bekken og tok av mot Bukollen. Nedkjøringen derfra var helt rå!

Det var mye turfolk ute i det flotte høstværet, men vi tok som vanlig store hensyn til fotturistene. Vi stoppet gjerne og lot de gående passere. Derfor opplevde vi nok en gang at folk er blide og hyggelige selv om vi kan komme ganske brått på spesielt når vi sykler nedover.