Glittertinden med gjengen (13.08.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Glitterheim (1,407m)
Endpoint Glitterheim (1,394m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 13.08.2017

På helgetur med gjengen

Planen var både sykkelturer og toppturer. Glittertinden var Glenn sitt mål for helga, mens for meg og Stian var nok målet heller å finne noen heftige nedkjøringer med stisykkel. Jeg har jo tross alt vært på Glittertinden flere ganger tidligere.

Til tross for dårlige værutsikter ble faktisk alle målene nådd.

Etter lørdagens sykkeltur over Steinhø i passe dårlig vær som beskrevet her, så var det heller ikke veldig lovende værmelding for Glittertinden på søndag. Det var spådd overskyet og tett tåke. Rondane ble vurdert som alternativ da det i følge værmeldingen skulle være lettere der. Men da vi stod opp til frokost på søndag morgen var det helt skyfritt og knallvær ved hytta. Vi ble litt forundret og tok en telefon til Glitterheim. De kunne fortelle at det var like fint der. Dermed kunne vi fastslå at Yr.no var helt på jordet og vi satte kursen for Glittertinden likevel.

Oppe på parkeringa ved nasjonalparkgrensa var det like fint vær, men sykkelturen inn mot Glitterheim tok litt litt lang tid. Alle måtte jo med. Ved Glitterheim lånte vi med oss rompeakebrett, og startet turen oppover. Mesteparten av turen gikk i like flott vær og vi fikk en fantastisk utsikt øst og sydover der vi gikk oppover den steinete lia. Etter 2 timer og 30 minutter hadde vi fortsatt et stykke igjen og da kom dessverre tåka. Da vi nådde toppen var all sikt borte og vi fikk dessverre ikke se den fantastiske utsikten vestover mot Galdhøpiggen og sydvestover mot resten av Jotunheimen som sist gang jeg var her oppe.

Turen ned gikk vesentlig raskere. Da tok vi ruta nedover Glitterbrean på rompeakebrettene. En ganske så frisk aketur! Hele 500 høydemeter ble forsert på denne måten.
Det var ikke så lett å finne et passende sted å krysse Glitterbekken nederst ved vannet som jeg trodde, vi skulle nok ha krysset den like nedenfor den siste bratte steinura.

Sykkelturen fra Glitterheim gikk i fin medvind og det motiverte for å trå til skikkelig. Det ble i hvert fall personlig rekord på den distansen!.