Til topps på Manhatten (23.04.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Punkt i Bennett Park (81m) 23.04.2018

'Punkt i Bennett Park'

Usikker på hva som er grensa til fjellnerd, for det finnes mange som er verre enn meg. Følte dog at jeg hellet over mot nerd da Fredrik og jeg etter ca. 12 timer i New York fant ut at Manhattens høyeste punkt skulle bli vår New York-turs største og viktigste attraksjon.

Vi bestemte oss for å gjennomføre toppstøtet på mandagen, da Kristoffer skulle på skolen. Han, som trives best i feiteste granskauen, eier ikke spesiell begeistring for å oppsøke kvasse tinder og milelange siktlinjer. Dette blei altså et prosjekt for Fredrik og meg.

T-banen på vei til 181th Street. Det er lett å bli betenkt før store og utfordrende turprosjekter skal realiseres.

Etter ei relativt lang t-bane-reise (40 min), der vi fikk hjelp av en hjelpsom lokal med hvilken stasjon vi skulle hoppe av på, ankom vi 181th Street Station, som var nærmeste transport ifølge kartet. Ivrige etter å nå toppen, gikk vi rett i motsatt retning av målet, østover. Dette oppdaget vi etter ca. 500 meters trasking i dette noe roligere strøket av Manhatten. Etter en rask kartsjekk, fant vi fort ut at vi hadde gått feil, og gikk tilbake. Vi startet på nytt ved stasjonen, og prøvde oss nordover denne gangen. Det tok en stund, men etterhvert kom vi til det tekniske cruxet på turen - Ei trapp på ca. 20 høydemeter. (Kan omgås i sør, les lenger ned i loggen)

Cruxet. Tok ikke lang tid før jakka måtte av.

Vi to, som har vært lite aktive, og som ikke var vant til temperaturer som disse i april (Krøyp opp mot 25 grader), åpnet for hardt. Iallefall for min del gikk pulsen i taket, og jeg kjente svetteringene sige innpå. Vi justerte fort farten, og nådde toppen av trappa relativt fort. Vi vendte nå nesa sørover igjen, og målet begynte å komme i øyesyn. Vi satt oss ned på en benk mens noen småunger leika på selve toppunktet (De kan bestige topper i Uniten også), og venta på å få toppen for oss selv.

Toppunktet kan skimtes
Selve topplatået. Plass til ganske mange her.

Etter ca. 10 minutter fikk vi endelig gjennomført toppstøtet, og gliste fælt der vi stod og loggførte primærfaktor i New York. Vi dokumenterte besøket relativt godt, men for å ikke virke klin gærne begrensa vi oss litt. Dessverre var ikke utsikten alt for imponerende, mange hus rundt omkring ødela utsikten mye. Vi så ikke lenger enn kanskje 100 meter. Etter ca. 5 minutter i vindstille sommersol på toppunktet, returnerte vi igjen. Skuffelsen var stor da vi oppdaget at cruxet kunne omgås i sin helhet i sørsida, ved å ta heisen inne i subway-stasjonen. Dette ville spart oss for alle høydemeterne, og 800 meter med vandring. Jaja, vi fikk oss i det minste en liten tur! Da gjenstår det bare å takke for turen, takk for turen!