Peakbook føringstur til Stetind (21.04.2018)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Leirvassbu (1,410m)
Ascents Stetinden (2,020m) 21.04.2018
Søre Stetinden (1,985m) 21.04.2018
Stetinden Sørtoppen (1,960m) 21.04.2018

Mye vind og surt vær på morgenen denne dagen. Ikke mye som fristet med topptur da en satt ved frokostbordet og kikket ut og så på vindkastene utenfor. Men mye er bedre bare en kommer ut. Selv om det var bra med vind ble vi en bra gjeng som la i veg mot Stetind. Ikke alt for ille med tanke på vind før vi begynte å gå oppover fra Gravdalen, men da ble det skikkelig surt, ikke mye som tydet på at vi skulle nå toppen da. På tur oppover mot skaret mellom Stetind og Stehø tok vi lunsj, prøvde å finne en plass noenlunde i le, men vind fra alle kanter gjorde at lunsjpausa heller ble kort. Videre oppover i kanten av breen til vi var under sørtoppen. Da vi tok av oss skia rett under toppen var det ikke mye vind og over Sørtoppen og på ryggen mot hovedtoppen gikk vi så å si i le for vind hele veien, untatt i skaret mellom toppene, her var det bra med vind. Artig å gå så å si helt vindstille på toppen av ryggen og se snøføyka stå opp fra stupet og høre vinden ule. Ikke særlig til utsikt på toppen, før vi tok samme vegen ned igjen. Det viste seg å være kjempefin skikjøring. Tilbake på Leirvassbu var det pøser og varm saft å få i solveggen. En flott tur med en trivelig turgjeng.

På tur oppover mot Stetind.
På veg ned igjen på ryggen.
Tilbake mot Søre Stetind.
Bedre vær på Leirvassbu når vi kom tilbake.