Hurrbrean (23.04.2018)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 23.04.2018 13:01
Visits of other PBEs Geitsæterbrue 23.04.2018 09:57

Hyggelig tur med Jonas og Magnus på "nachspiel" dagen på Peakbook. Disse hyggelige svenskene var de eneste igjen i fjellet sammen med meg. Egentlig skulle vi på Bukkehøe, men været var ikke på lag. Så vi valgte Hurrbrean i stedet.

Stor snøsmelting hadde gjort brua ved Geitsetra til beste atkomst. Bitte litt skibæring og så var vi i gang. Sludd nederst, etter hvert mer og mer snø. Vel oppe på breen tittet sola frem og varmen steg dramatisk i løpet av minutter. Innen kort tid gikk det første raset i sørflanken på Loftet og i løpet av 10-15 minutter gikk minst 10 ras til. Hurrete og ganske store. Det var ekstra pauseunderholdning der vi stod på betryggende avstand.

Sola varte ikke lenge og det tetnet til. De andre ville ikke på Skagsnebb på grunn av temperaturstigningen, så vi gikk til Hurrbrean og nådde toppen i sånn omtrent null sikt.

Deretter fulgte en etter forholdene utmerket nedkjøring fra 2060 til 1000 moh.

Jonas og Magnus på Hurrbreatinden. Kunne vært hvorsomhelst egentlig.