Dronninga, Tiurleiken og Varden på Askøy (22.04.2018)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Ravnanger idrettsanlegg
Characteristic Jogging
Ascents Dronninga (190m) 22.04.2018 12:46
Tiurleiken (130m) 22.04.2018 13:16
Varden på Askøy (110m) 22.04.2018 13:39

Etter turen til Annfinnsåsen kjørte jeg til Ravnanger idrettsanlegg. Dronninga (på kartet) eller Dronningen (på skiltene) var neste mål. Jeg fulgte sti nordover fra idrettsbanen, ned til sørenden av Båtevikvatnet. Videre på god sti mot toppen. Nord for toppunktet er det en fin plass med benker. Videre var det et kort stykke på sti sørover til selve toppunktet. Fin utsikt mot vest.

Fin sti på vei opp mot Dronninga.
Fra Dronninga mot nordvest. Ospåsen i midten.
Fra Dronninga mot vest.
Fra Dronninga mot sørvest.

Fra toppen av Dronninga fulgte jeg god sti og deretter skogsbilvei sørover. Planen var å bestige Tiurleiken (Terleiken på kartet). Da jeg sto på skogsbilveien sørvest for toppen, vurderte jeg om jeg skulle gå rett opp til toppen. Det var veldig bratt med ymse vegetasjon. Men rett på ville jo være korteste vei. Så jeg gikk oppover. Det var klyving ved å holde seg i trær et par steder. Så denne veien er definitivt for spesielt interesserte. Toppunktet var merket med en stein på høykant. På grunn av trærne var det ingen utsikt. Det var noe utsikt på et punkt vest for selve toppunktet.

Toppen av Tiurleiken i sikte. Det gikk forholdsvis greit å gå, selv om det var til dels tett vegetasjon.
Toppen av Tiurleiken er markert med en stein på høykant.
Mot sørvest fra et punkt vest for toppen av Tiurleiken.

Jeg fulgte samme vei ned fra Tiurleiken, siden det ikke så ut til å være noe bedre terreng sørover fra toppen. Deretter fulgte jeg skogsbilvei og sti fram til Varden på Askøy. Deretter på god sti ned til skogsbilvei, før det ble et stykke på asfalt tilbake til Ravnanger idrettsanlegg.

Toppen av Varden på Askøy.
Fra Varden på Askøy mot nordvest. Ospåsen bakerst i midten.