Firbeinte, tobeinte og beinløse på Løvstakken (22.04.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Løvstakken (477m) 22.04.2018 12:43
Visits of other PBEs Krohnegården p-plass (160m) 22.04.2018 11:45
Fin formiddag i Bergen, meldt tilskyende og nedbør fra ca kl 12. Mye folk på tur, men som alltid et par ledige p-plasser på Krohnegården parkering. Tørt og fint etter flere dager med lite eller ingen nedbør. Plast i naturen er i fokus som aldri før, og det er utrolig irriterende å registrere de altfor mange sorte plastposene med "disgusting" innhold som ligger langs stien, nå godt synlige etter at snø og is er borte; hundeeiere; skjerp dere!! Idet vi hadde kommet opp på flaten like før klyvehammeren som går opp til høyre hørte vi noen foran oss snakke om hoggorm. Vi spurte og de pekte og det viste seg at vi hadde gått rett forbi reptilet ved stien uten å se det, og gikk tilbake 10-15 meter for å ta en nærmere kikk. Dette viste seg å være et både fotovillig og veloppdragent individ med lavt aggresjonsnivå, ikke altfor rask i bevegelsene i de 12-13 gr utetemperatur. Etter å ha posert tilsynelatende villig for opptil flere fotografer buktet den seg dovent videre ut av stiområdet. Dette er første gangen på ca 60 turer at jeg har truffet på Norges eneste giftslange på populære Løvstakken, men så er da vel også våren den tiden på året det er størst sannsynlighet for å se hoggormen, med lite vegetasjon å skjule seg i og redusert evne til å stikke av når trampende mennesker nærmer seg, på grunn av de lave temperaturene såpass tidlig på året

Lunt og nesten vindstille videre oppover nordvestflanken mot Løvstakken, mens det var en kald bris på toppen. Mørke skyer hadde overraskende raskt trukket inn fra sør og vest, og nesten nede ved bilen kjente vi de første dråpene. Med på turen Bente.