Klettane (22.04.2018)

Start point Davangervegen
Characteristic Jogging
Ascents Klettane (121m) 22.04.2018 11:00

Det ble tre turer på Askøy i dag. Jeg kjørte først til Davanger og parkerte i en parkeringslomme i Davangervegen, sørvest for Klettane. For å få en rundtur dro jeg nordover til Svartetjørna, før jeg dreide sørover. Terrenget er preget av høye og bratte knauser, men jeg fant en fin sti opp et bratt skar nordvest for Klettane. Nydelig utsikt i alle retninger fra toppen. Turen gikk deretter til Annfinnsåsen.

Oppdatering 22.08.2021:
Jeg har fått melding fra en grunneier om at det ikke ønskes ferdsel nord for Davangervegen, der jeg gikk tilbake fra toppen. Grunneieren ønsker istedenfor at man skal bruke ruta via Svartetjørna.

Området ved Klettane består av bratte knauser.
Stien til Klettane går opp dette skaret nordvest for toppen.
Fra Klettane mot sør. Liatårnet på Sotra bakerst i midten.
Fra Klettane mot nordvest. Svartetjørna nærmest. Eldsfjellet på Holsnøy til høyre for midten.
Fra Klettane mot sørøst. Fra venstre ses Rundemanen, Ulriken, Løvstakken og Lyderhorn.
Fra Klettane mot sørvest.