Store Kjeldenuten og Istjørnnuten (12.04.2018)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point R7 1 km vest for Halne (1,180m)
Endpoint Samme (1,180m)
Ascents Istjørnnuten (1,447m) 12.04.2018
Store Kjeldenuten (1,452m) 12.04.2018

Store Kjeldenuten og Istjørnnuten

Etter gårsdagens tur på Store Ishaug og Trælhaug var jeg litt skeptisk til vinden etter som gradestokken viste -14 grader da jeg gikk ut av bilen på Hardangervidda. Men akkurat her var det blikk stille, så forholdene var nydelige. Jeg gled avgårde på silkeføre med to lag blå Swix under skiene. Etter rundt 4 km nådde jeg enden av Heimsta Olavsbuvatnet og satte kursen nordover i Kjeldedalen. Her derimot blåste det tidvis surt, men heldigvis var temperaturen ikke mer 5-6 minusgrader her. Jeg trasket i motvind og med litt bakglatte ski opp forbi Vetle Kjeldenuten og inn dalsøkket mot Store Kjeldenuten. Her var det litt mindre vind, men det viktigste var vel at den ikke blåste rett i mot. Etter litt sikk sakk opp siste kneiken, nådde jeg toppen av Store Kjeldenuten etter litt over to timer på tur. Også her blåste det friskt, men varden er stor nok til at både lunsj og kaffe trygt kunne nytes.

Parkeringslomme ca 1km vest for Halne.
Har fått øye på dagens første mål; Store Kjeldenuten.
Toppen av Store Kjeldenuten, 1452 moh.

Mett og god hadde jeg et flott nedrenn til Istjørna og her var det merkelig nok helt vindstille igjen! Satte fra meg sekken i enden av vatnet og gled raskt over imot Istjørnnuten. Denne toppen er litt brattere enn Kjeldenutene så nå fant jeg frem kortfeller. Kammen er bratt, men jeg kom meg greit opp og kunne ta av igjen fellene. Videre var det bare 5 minutter opp på selve topp punktet. Etter et par bilder og noen minutter til å nyte utsikten, satte jeg kursen tilbake. Tilbaketuren gikk helt utmerket helt til jeg forlot Kjeldedalen. Nå blåste det en kald og sur vind over Olavsbuvatnene. Det ble derfor 4 sure kilometer med iskald motvind tilbake til bilen. Jeg ankom bilen kl 1430 etter 21 kilometer på tur. Hadde det ikke vært for vinden ville denne turen fått terningkast 6.

Istjørnnuten sett fra Istjørna. Østkammen er noe bratt, men gikk helt greit.
Toppen av Istjørnnuten, 1447 moh.
Det kan gå ras også oppe på Hardangervidda. Akkurat her var det forresten helt vindstille og vårlig.