Høgste Riste (16.04.2018)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Ristesundet (1m)
Ascents Høgste Riste (191m) 16.04.2018
Klettane (77m) 16.04.2018

En trivelig pensjonist ved navn Ove Johan Rønnestad fra Kvamsøya skysset meg over til Riste denne mandag morgenen. Ove Johan vokste selv opp på Storholmen, mens kona bodde i barndom og ungdom i det eneste huset på Riste; som yngste jente i en søskenflokk på 8 (!).
Familien flyttet fra Riste i 1965 - da var yngstejenta 28 år gammel.
En opplevelse å få besøke denne øya. Særlig i lag med Ove Johan som båtfører og historieforteller. Formiddagsturen tok sin tid, og godt var det... ;-)
Mens jeg gikk til Høgste Riste & Klettane tok Ove Johan en tørn med gressklipperen ved huset på Riste for å få vekk tørrgress fra senhøsten i fjor.

På Høgste Riste
Dollsteinen & Hurtigruta. Skorpa og Nerlandsøya i bakgrunnen.
Ove Johan ankrer båten. Rotur med vesle jolla siste stykket mot land på Riste..

Blikkstille hav

Written by otto 21.04.2018 07:07

En liten "eksklusiv" øytopp på mørekysten. Kanskje dette ble siste øya i Møre & R..?

Sv: Blikkstille hav

Written by JoSo 21.04.2018 10:36

Ja, det var jeg ikke klar over.. Men jeg så nå at toppene på Riste & Kvamsøya ble de to siste øytoppene for min del i Møre og Romsdal.

Et fantastisk fylke for friluftsfolk :) Godt at vi har området i relativt kort avstand fra Oppdal!