Kvitsteinfjellet, Radøy (01.08.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mellom Boga og Kvitstein (64m)
Endpoint Samme (64m)
Ascents Kvitsteinfjellet (209m) 01.08.2011 16:10

RUNDTUR PÅ RADØY

Sommerferien er begynt. Været i Bergen de siste dagene har vært preget av skyer og tåke til langt ut på formiddagen før oppklaring ved middagstider. Astrid og jeg kjørte til Radøy nord for Bergen etter lunch med mål å få med oss resten av toppene på Peakbook for denne kommunen.

KVITSTEINFJELLET
Fra Dalland kjørte vi sørover til Manger, passerte den flotte kommunetoppen i Radøy (Morkefjellet), tok av til høyre ved Kolstad, forbi Boge og mot Kvitstein. Før veien går ned til havnen på Kvitstein går der en tydelig tursti til Kvitsteinfjellet. Start kl 1540 ca. 60 moh. Fulgte stien gjennom koselig småskog opp til toppen (ca. 30 min). På selve toppen var det et nedblåst trigmerke av samme type som på Kolåsen. Litt vest for toppen er det en stor telekommunikasjons-mast som er murt opp midt oppå det flotte, hvite fjellet som har gitt navn til toppen. Slikt skulle ikke vært lov! Flott utsikt utover i havet med Melandstoppene i sør, øyen Toska i vest og Morkefjellet med det flotte kulturlandskapet mot nord. Turbok på toppen. GPS 6726112 0286739. Tilbake samme vei. Turen var på ca. 3 km og tok i underkant av en time. Så kjørte vi tilbake til Manger og ut til Toska på en ganske spektakulær vei bestående av lange steinfyllinger og to broer. Flott utsikt innover mot Kolåseni nord og Kvitsteinfjellet i sør. Flott kulturlandskap og velholdete gårder på Toska.

Utsikt nordover fra Kvitsteinfjellet. Morkefjellet til høyre, Kolåsen langt i bakgrunnen til venstre
Det kvite fjellet som har gitt navn til toppen
Toppen av Kvitsteinfjellet, utsikt mot vest