Leirvassbu dag 2 (29.03.2018)

Written by cskollevold (Christian Skollevold)

Ascents Kniven (2,133m) 29.03.2018
Storebjørn (2,222m) 29.03.2018

Verken Eivind eller Andreas hadde vært på Storebjørn - og dette ble dermed et naturlig mål for dagen. På vei oppover så vi spor som kom ned fra sadelen vest for Geite og bestemte oss for å gå rundt på baksiden for å ta denne nedkjøringen. Vi var først oppe på Storebjørn før vi gikk opp Bjørneskaret og tok med oss Kniven på vei ned til breen. Jeg har vært på Sokse tidligere og synes vel egentlig at Kniven var litt skuffende sammenlignet med den, men uansett en relativt luftig topp med superfin utsikt. På baksiden tok vi med oss den fineste delen av nedkjøringen her (dersom man fortsetter helt ned til parkeringen så flater det litt ut og blir litt kjedelig) før vi gikk oppover mot Geite. Her gikk det spor opp på østsiden av toppen mens vi ikke helt forstod hvordan man skal komme seg på vestsiden, og vi endte med nedkjøring fra sadelen mellom Geite og Rundhøe.

Dagen vanlige rundturen er jo Storebjørn og ned til parkeringen, og sammenlignet med den så anbefales denne rundturen vi tok her på det sterkeste. Dersom man vil ha mer luft så kan man ta Sokse i stedet for Kniven, men å ikke kjøre helt ned breen og heller gå oppover mot Rundhøe gjorde turen enda bedre. Alt i alt en kanondag!