Ospåsen (15.04.2018)

Characteristic Jogging
Ascents Ospåsen (170m) 15.04.2018 12:38
Kjerrgardsåsen (124m) 15.04.2018 13:11

Etter turen til Ørnareiret kjørte jeg mot Ospåsen og parkerte på en p-plass nord for Kistetjørna. Det var skikkelig varmt nå, og det var mange på tur i området. På dette stedet er man omtrent halvveis på turen Askøy på langs, fra Kleppestø til Herdla.

Jeg fulgte stien Askøy på langs mot sørøst. Her er det fin sti med broer og klopper. Enkelt til topps på Ospåsen. Litt nedenfor toppen er det et informasjonsskilt som forklarer bakgrunnen for et krater et stykke nedenfor. Det er skiltet til krateret, som skyldes bombing under andre verdenskrig.

Etter en rask tur samme vei tilbake til bilen fortsatte jeg på god sti nordvestover mot Kjerrgardsåsen. På toppen er det et tårn. Fra toppen av tårnet er det nydelig utsikt i alle retninger. Dette var et fint område å løpe i. Stiene var gode, og de var merket og skiltet.

Fra Ospåsen mot nordvest.
Informasjonsskilt nedenfor toppen av Ospåsen.
Krateret et lite stykke nedenfor Ospåsen.
Tårnet på Kjerrgardsåsen.
Fra Kjerrgardsåsen mot nordøst.
Fra Kjerrgardsåsen mot øst. Veten og Høgstefjellet bak til høyre.
Fra Kjerrgardsåsen mot nordvest. Litt til høyre for midten kan man bakerst skimte en flamme som brenner på gassanlegget på Kollsnes.
Fra Kjerrgardsåsen mot nord. Eldsfjellet på Holsnøy til venstre.