Oksneskletten og Kanekletten (15.04.2018)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Oksnesvatnet
Characteristic Trip by foot
Ascents Oksneskletten (62m) 15.04.2018 09:55
Kanekletten (60m) 15.04.2018 10:09

I dag, som i går, var det skikkelig varmt. Kl. 09 var det 10 grader, og i løpet av dagen ble det oppunder 20 grader. Jeg kjørte utover Askøy til Skråmestø og parkerte i en parkeringslomme sør for Oksnesvatnet. De første meterne fulgte jeg stien Askøy på langs, men ganske raskt gikk jeg rett mot toppen. Det var kanskje ikke så lurt, for terrenget var ulendt og med kratt og kjerr. Det gikk likevel greit bort til Oksneskletten. Fin utsikt fra toppen.

Jeg kikket på terrenget bortover mot Kanekletten og fant ut at jeg ville forsøke å gå mest mulig på knausene. Med unntak av ei myr og noe kjerr gikk det greit. Fin utsikt fra denne toppen også. Det var litt disig, men ellers var været helt topp.

Fra Oksneskletten mot sør. Liatårnet på Sotra bakerst i midten.
Fra Oksneskletten mot Kanekletten. Det gjelder å finne et godt veivalg.
Fra Kanekletten mot nordøst. Eldsfjellet i bakgrunnen.
Fra Kanekletten mot sør. Oksneskletten til høyre.