Veslfjelltinden (14.04.2018)  6

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Geitsætre parkering (1,000m)
Endpoint Geitsætre parkering (1,000m)
Ascents Veslfjelltinden (2,157m) 14.04.2018 14:57
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 14.04.2018 09:29

Veslfjelltinden

Dro rett til Lom etter jobb fredag ettermiddag og tok inn på en hytte hos Nordal Turistsenter.

Dagen etter,var det å kjøre de 30 minuttene til Jotunheimen Fjellstue,mot Sognefjellet på riksvei 55.
Der traff jeg skred-guidene og flere som ville på tur i godværet,men turen som var planlagt til Loftet,ble avlyst pga skred faren.

Det ble bestemt å gi Veslfjelltinden et forsøk,så vi samkjørte inn Leirdalen og parkerte på Geitsætre.
Vi gikk så et lite stykke opp i den første og bratteste kneika,og grov en snø profil.
Deretter gikk vi igjennom de forskjellige snølagene og hvordan et skred kunne løses ut,både nært og fjernt.

Så bar det oppover dalen og mot Hurrbreen.
Lettgått for det meste,men noen kneiker som var seige.
Underveis stoppet vi og grov snø profiler og så på fare-tegn i snøen.
Oppe på bandet mellom Hurrbreatinden og Veslfjelltinden,ble det en litt lengre pause,før vi gikk løs på den siste kneika mot toppen.

Utrolig flott dag,nesten vindstille og det ble målt 21 varmegrader på Hurrbreen,noe vi merket ganske godt på turen opp.
Etterhvert som lunsjen var inntatt,var det tid for nedkjøring.
Nesten 1200 høydemetere,flott kjøring og gode svinger i snøen.
Tilbake til bilen,bar det rett i solveggen på hytta i Lom.