Kolåsen, Radøy (01.08.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dalland (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Kolåsen (154m) 01.08.2011

RUNDTUR PÅ RADØY

Sommerferien er begynt. Været i Bergen de siste dagene har vært preget av skyer og tåke til langt ut på formiddagen før oppklaring ved middagstider. Astrid og jeg kjørte til Radøy nord for Bergen etter lunch med mål å få med oss resten av toppene på Peakbook for denne kommunen.

KOLÅSEN
Vi kjørte først til Dalland lengst nord på Radøy og parkerte ved et hus på østsiden av Kolåsen. Spurte i huset om det var noen stier til toppen (damen vi snakket med kalte toppen for Kalsåsen), og fikk som svar at alt var tilgrodd. Det viste seg å holde stikk. Vi gikk over innmarken i høyt gress opp på åsryggen SØ for toppen. På slutten av utmarks beiteområdet kom vi til en steingard og ovenfor denne var det bare tett, tett granskog. Vi kronglet oss mellom grantrærne mot toppen, fant ingen sti men rikelig med spor etter hjort og mange brunstgroper. Etter litt opp og ned kom vi frem til en liten lysning og knaus i skogen med et nedfalt trigmerke. Ingen utsikt, bare granskog. GPS: 6732541 0281554. På tilbaketuren valgte vi å gå ned på NV siden. Fulgte hjortetråkk bratt nedover, og kom etterhvert ned på innmarken og en traktorvei som førte tilbake til utgangspunktet. Turen tok i underkant av en time.

Kolåsen sett fra østsiden
Kolåsen sett fra SV siden, broen over mot Toska
Trig-merke i hvilestilling på Kolåsen  ....
Trig-merke i hvilestilling på Kolåsen ....