Ryssdalsnebba (11.04.2018)  5

Written by AEBirkeland (Alf-Erik Birkeland) GSM

Start point Kanndalen vannverk (80m)
Endpoint Kanndalen vannverk (80m)
Ascents Gråfjellet (1,266m) 11.04.2018
Gråfjellet N (1,109m) 11.04.2018
Ryssdalsnebba (1,618m) 11.04.2018

Herlig tur til Ryssdalsnebba på en onsdag sammen med junior Birkpix. Måtte gå helt nede fra vannverket, og vi fulgte den vanlige veien opp til Kanndalssetra. En ganske bra anmarsj før de ordentlige stigningene tok til. Fjellet ble vurdert som rimelig skredsikkert, noe det også viste seg å være. Traff på et par karer fra Nesset som vi hadde jevnlig kontakt med opp til toppen. De "beroliget" oss med at dette var det sikreste fjellet i Nesset for tiden, så vi hadde absolutt valgt riktig tur i disse tider.

Kanndalssetra nærmer seg og vi ser målet rett fram.
Stigningene har begynt.
Flotte skiforhold, Trolltind bak til høyre.
Siste kneika opp mot toppen. Den kjennes i lårene. Jordalsgrenda i bakgrunn.
Toppen har store skavler mot sør, så vi tok ingen sjanser når kaffen skulle fortæres.
Mot nord, med bl.a. Trolltind, Åbittind og Reinsfjellet.
Fra toppen mot nordvest med Kanndalen, Eresfjorden og Tjelle bak til høyre.
Fra toppen mot vest. Her kan en se mange av de virkelig store toppene i Romsdalsregionen. Nevner bl.a. Fløtatind, Sjøvdøla, Venjetinden, Trollveggen, Skjorta + mange flere.
Sørvestover med bl.a. Vikesaksa og Fløtatind.
Bra forhold øverst for å svinge seg litt. Skjorta i bakgrunn. Junior Erik B i farta.
Siste post på programmet var å besøke et par knauser på veien ned. Ryssdalsnebba midt i bildet.
Vi valgte annleggsveien ved elva til den siste biten ned til bilen. Derfor måtte vi passsere elva et par ganger. Dagens  turmål bak til høyre.
Vi valgte annleggsveien ved elva til den siste biten ned til bilen. Derfor måtte vi passsere elva et par ganger. Dagens turmål bak til høyre.

Flott tur..

Written by janyga 12.04.2018 23:19

..det der, Alf-Erik! Drygt å gå helt opp fra vannverket, forhåpentligvis mulig å kjøre lengre snart. Takk for turinvitasjon sist helg. Vi får prøve å få til noe snart :-)

Sv: Flott tur..

Written by AEBirkeland 13.04.2018 15:50

Jepp, dryg tur fra vannverket, men gjør som min bestefar, tar turene i og fra Romsdalssida :-) Ellers så får vi satse på en felletur ved anledning ja.