Store Ishaug og Trælhaug (11.04.2018)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Bjørkhaug (ovenfor Fossli) (815m)
Ascents Store Ishaug (1,485m) 11.04.2018 11:27
Trælhaug (1,416m) 11.04.2018 11:27

Store Ishaug og Trælhaug

Jeg parkerte på den offentlige parkeringsplassen ved de øverste hyttene på Bjørkehaug. Været var bra, men det var tidvis sur østavind. Føret var hardt i starten, men bedret seg etter hvert som jeg kom opp i høyden. Det var likevel det beste å gå på kortfeller helt til toppen av Store Ishaug. Her oppe var det heldigvis mulig å sitte i ly av varden, så kaffen kunne nytes. (Prøver alltid å ta spisepausen på toppene, dersom været tillater det).

Parkeringsplassen ved Bjørkehaug.
Selv om skredfaren var stor i området, var ikke dette særlig utsatt terreng.
Toppen av Store Ishaug, 1485 moh.

Videre var det en hard nedkjøring til sadelen mot Trælhaug, før jeg tok av igjen fellene og satte kurset mot toppen. På toppen av Trælhaug ble kun et par bilder før jeg fjernet fellene og rant ned igjen sadelen. Ruten videre var rundt på nedsiden av Store Ishaug og det ble en litt kjip affære. Staking, motvind, konstant helling, samt litt for lite fall gjorde at jeg aldri fikk opp farten. Men jeg kom meg nå rundt fjellet og traff igjen sporene mine. Herfra var det stort sett fin og slak nedkjøring uten de helt bratte partiene. Og godt var det, for føret var ganske varierende. Jeg var nede ved bilen kl 1600 etter 4t 30 minutter på tur. Nå bar det ned til Eidfjord Gjestgiveri for overnatting i en av deres campinghytter.

Trælhaug sett fra Store Ishaug.
Toppen av Trælhaug, 1416 moh.
Store Ishaug sett fra Trælhaug.