Høgdebrotet i skiftende vær (07.04.2018)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Heimdalsmunnen Parkering (1,170m)
Endpoint Heimdalsmunnen Parkering (1,170m)
Ascents Høgdebrotet (2,226m) 07.04.2018

Siste turlederoppdraget i vinter gikk til Gjendesheim med DNT Fjellsport Oslo. Til sammen ble vi 16 stk på turen, med 4 turledere (en som slang seg med og ble med på turen på fredagen) og 12 deltakere. Alle møtte på Gjendesheim fredag kveld til middag. Etter middag tok vi en gjennomgang av morgendagens tur til Høgdebrotet.

Værmeldinga var ikke veldig lovende kvelden før og det kunne se ut som flya ville være stengt, men litt bedre vær enn ventet gjorde at vi kunne parkere ved heimdalsmunnen. I grått og surt vær la alle 16 i veg mot Høgdebrotet. Ikke lett å navigere i flatt lys i tåka. Det drønna bra i snøen innover og skøyt sprekker i snøen fra skia, stor rasfare i fjellet nå. En del sur vind, men vi fant heldigvis en lunsjplass i delvis le. Da vi brøt opp fra der og gikk videre kom så vidt sola fram også og det ble riktig trivelig å gå de neste 300hm mot toppen til vi begynte på ryggen. Herfra ble det igjen mer vind og surt. 2 snudde her og gikk ned igjen til lunsjplassen. Kort på toppen før ned igjen til der vi spiste lunsj og tok en matbit før vi returnerte til bilene. Heldigvis var det mye bedre lys fra vi spiste lunsj, så det var lett ned igjen når vi så konturene i snøen.

Kort rast på turen oppover.
Steinflytinden og Tjønnholstinden i tåka.