Sangoltshornet (08.04.2018)

Characteristic Jogging
Ascents Sangoltshornet (186m) 08.04.2018 14:47
Visits of other PBEs Børneskogen parkering (55m) 08.04.2018 14:04

Etter turen til Storaskjenet kjørte jeg sørøstover mot Klokkarvik. Jeg parkerte på en parkeringsplass sør for Nordra Sundstjørna, før jeg fulgte en skogsbilvei nordover. Etter et lite stykke var det skiltet mot Mannen. Det var vått og gjørmete på skogsbilveien, og jeg sank litt nedi flere ganger. Etter et lite stykke tok jeg av på sti oppover dalen på vestsiden av Mannen. Her begynte det å bli skikkelig bløtt. Det var litt yr i lufta, stien var våt og gjørmete og jeg hadde kun terrengjoggesko. Jeg var likevel klar for en tur til toppen.

Da jeg var omtrent midt mellom Mannen og Sangoltshornet, tok jeg av på sti vestover. Stien var grei å følge i starten, men på ei myr tok jeg feil og måtte dra litt tilbake. Tåka var nå skikkelig tjukk, så det var ikke mye sikt. Og vannet i myrene var kaldt, men det gikk greit med joggesko så lenge jeg holdt tempoet oppe. Videre greit langs sti til toppen av Sangoltshornet.

Litt nord for toppunktet er det et skilt med "Hødne 188 moh". Jeg tipper at sikten her var ca. 50 meter. Spørsmålet var hvilken vei jeg skulle ta tilbake til bilen. Jeg fant en grei sti vest for Sangoltshornet, selv om også denne stien var meget fuktig. Så da ble det i alle fall en tur rundt fjellet i dag. Øst for Sangoltshornet var det flere steingjerder og ruiner. Turen tilbake til bilen gikk greit, selv om det var veldig vått store deler av turen. Det var en del snø og is i området, så det virker som om denne turen er bedre litt senere på året.

Fra skogsbilveien ved starten av turen til Sangoltshornet.
Vest for Mannen er det bratt.
Det var veldig bløtt i dag. Fra ei stor myr sørøst for Sangoltshornet.
Sangoltshornet fra sørøst. Skikkelig tåke i dag.
Utsiktspunkt litt nord for det høyeste punktet på Sangoltshornet.
Dette var utsikten fra toppen av Sangoltshornet i dag.