Veslbjørn til Storebjørn med oppgang mellom Skeie/Veslebjørn (29.03.2018)  5

Written by KnutStorvik (Knut Storvik)

Start point Sognefjellshytta (1,411m)
Endpoint Krossbu (1,265m)
Ascents Storebjørn (2,222m) 29.03.2018
Veslebjørn (2,150m) 29.03.2018
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 29.03.2018
Veslebjørn Vest (2,090m) 29.03.2018

Med strålende solskinn var det bare å legge veg på denne turen som krever sin mann og dame. Det er ikke noe spesiell vanskelig tur, men turen er lang og ryggen mellom Veslebjørn og Skeie er luftig.

Fantastisk utsikt mot Smørstabbtindan
Utsikten andre vegen er også rimelig slående med Hurrungane, Fanaråken og Steindalsnosi

Vi startet fra Sognefjellshytta og kjørte ned til Krossbu. Der følgte vi kvistaløypa opp mot Leirbrean og inn på vegen mot Bjørnskardet. Her er det bare å bruke tida og nyte utsikten mot Smørstabbtindan! Breen har en del sprekker på nordsida, men kvistaløypa holder seg til den snille delen på sørsida.

Før Bjørnskardet går turen opp mot ryggen mellom Veslebjørn og Skeie mellom en bratt fjellside og undersiden av Veslebjørn der det ligger en stor skavl. Her bør rasfare vurderes, det samme bør en gjøre når en kommer inn til selve bakken opp mot ryggen som er over 30 grader. Vi tok av skiene før bakken opp og festet de på skiene. Nå en kommer opp på ryggen er det utsatt på begge sider, og lite hensiktsmessig å gå på ski eller begynne å styre med å ta skiene på sekken. Det anbefales å gå en og en opp mot ryggen på grunn av rasfare.

Her går vi opp fra Leirbrean. Bjørnskardet i bakgrunnen sammen med Sokse
Her ser vi Veslebjørn fra punktet der vi tok skiene på ryggsekken.

Vel oppe på ryggen er det luftig på begge sider - pass ekstra på sørsiden der det er skavler ned mot Smørstabbreen. Ryggen bort mot oppstigningen av Veslebjørn er ikke lang, men den er luftig og de med litt høydeskrekk vil nok oppleve denne som svært luftig. Likevel, det er en kjempeflott tur og det er bare å ta et skritt om gangen! Denne dagen var det fin snø over ryggen og vi hadde ingen problemer med å gå uten stegjern.

Ryggen mellom Skeie og Veslebjørn er luftig, men ikke verre enn at du kan gå uten stegjern (iallfall denne dagen...)
Fra toppen av Veslebjørn ser en tydelig Storebjørn som ruver i terrenget

Når vi kom over ryggen var det en grei bestigning opp mot Veslebjørn før vi gikk ned noen høydemetre der vi tok på oss skiene igjen. Nå var det Storebjørn som sto for tur. Det er en bratt bakke før det flater ut mot toppartiet og siste framstøt mot toppen. De aller fleste vil nok oppleve denne bestigningen som delvis bratt, og rasfare må vurderes. Det er ofte litt skare og avblåst i starten. Oppe på det mer flate partiet gås det inn før selve toppstigningen med en 30-40 høydemetre. De aller fleste tar av seg skiene her og går opp på toppen på skoene. For en utsikt det er på toppen! Helt rå, og fantastisk. Det er ikke uten grunn at Storebjørn er en klassiker.

De aller fleste bruker å ta av seg skiene før det siste partiet opp mot toppen av Storebjørn
På toppen av Storebjørn med en herlig utsikt!
Omtrentlig rute for turen vår.

Tilbaketuren vår gikk via østsida av Veslebjørn og opp igjen mot Bjørnskardet. Fra der er det bare å nyte nedkjøringen på Leirbrean og ned til Krossbu/Sognefjellshytta. Vi brukte åtte timer med noen pauser. God tur!