Heimste Synnalandsheia (07.04.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Synnalandsvatnet (85m)
Endpoint Synnalandsvatnet (85m)
Ascents Heimste Synnalandsheia (350m) 07.04.2018 15:51
Synnalandshornet (339m) 07.04.2018 16:20
Visits of other PBEs Synnalandsvatnet p-plass (90m) 07.04.2018 15:18

Etter øyhopping i ytre var det greit å stoppe ved Brattvåg for å få strekt ytterligere på beina. Tett snøvær ved starten fra Synnalandsvatnet. Jeg fulgte merket sti oppover mot Store Hestevatnet. Jeg tok av fra stien litt før jeg kom opp til vatnet og gikk i retning Heimste Synnalandsheia. Etter en stund kom jeg inn på den merka stien, men her var ingen dagsferske spor og snødrevet var nokså tett. Det var derfor bare å sikte seg inn på kursen mot høgste punkt på gps.

På toppen fant jeg ut at jeg skulle legge turen bortom trimposten på den lavere Synnalandshornet for å få en rundtur når jeg først var her. Ved trimposten var det tydelige spor fra dagen som gikk i den retningen jeg hadde tenkt, og da var det enkelt å finne veien. En fin, men meget fuktig runde :-)
På vei oppover etter Store Hestevatnet før snødrevet satte inn for fullt
Jeg nærmer meg høgste punktet på Heimste Synnalandsheia
Ved Synnalandshornet og trimposten
Stien ned fra trimposten, reineste autostradaen
Det var godt jeg ikke traff folk, ser jo ikke helt riktig klok ut. Men, skibriller er gull å ha i vind og snødrev