Grødet og Otrefjellet, Haram (06.04.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Øygarden, parkering vassverk (105m)
Endpoint Øygarden (105m)
Ascents Otrefjellet (626m) 06.04.2018 11:53
Grødet (693m) 06.04.2018 13:09

Med base hos min venninne Linda i Ålesund hadde jeg planlagt å gjøre et lite innhogg i pf 100 lista mi. Det var litt vekslende værmeldinger til i dag og da syntes jeg det passet fint å ta et
Par lavere topper på ski. Linda og ei venninne ville bli med og jeg må innrømme jeg hadde litt dårlig sannvittighet for å dra dem med på listefyll i Haram når de kunne tatt en annen og sikkert mer spenstig skitopp :-/ Men, når det er sagt, så ble de advart ;-)

Første utfordring var å komme seg opp på nysnø/slapsete vei opp til parkeringen ved vassverket, men etter et par mindre omkjøringer gikk det greit.

Snøen var relativt flott og lettgått oppover og sola kom snart gjennom også, bare velstand! Vi endtemmwdmå gå på Otrefjellet først slik at vi kunne renne rett ned til sætra igjen uten å labbe noe særlig flatt på skogsveien. På vei oppover gikk vi forbi partiet som gir grunnlaget til ARNTFLA sitt navn på toppen - My Horror. Jeg tenkte at dette kanskje var litt overdrevet dramatikk men det var det så visst ikke!!! Sprekkene er en ting, men alle disse gufne hullene bortover gav oss litt ekstra pulsfrekvens. Linda snubla seg ned i et hull også, og hang så vidt det var kun fast ved hjelp av skituppene. Skulle hatt et bilde av hendelsen men vi hadde nok med å få henne opp derfra. Vi prøvde så godt vi kunne å følge merkepinnene men de bevar ikke alltid like synlige i snøen.

På toppen var det grisesurt med stri vind oppå ryggen, så vi returnerte ganske raskt men allikevel forsiktig forbi sprekkene og hullene. Da vi hadde startet på den fine nedkjøringen mot vatnet, møtte vi en inder (tror vi) på vei gående oppover i tynn jakke og joggesko! Jeg tok meg ikke tida til å stoppe, men jeg så at Linda og Helene gjorde det, noe jeg er glad for. De hadde advart ham mot hullene og sprekkene på engelsk og håpte han ikke fortsatte helt til topps!

Nede ved hytta og vatnet var det på med fellene igjen før vi fortsatt oppover gjennom skogen og mot Grødet. Da vi var nesten på toppen så jeg heldigvis denne karen som vi hadde møtt i retur over ryggen. Han hadde snudd sikkert ved Mt Horror partiet. Det var godt å se, så slapp vi å bekymre oss for en savnet mann! Vi hadde oss en liten stående matbit på toppen før vi satte kursen nedover igjen i ganske så flotte forhold, iallfall til skoggrensa. Derfra var det blitt noe sugende iallfall for mine og de andre sine litt i overkant brede ski... Skogsveien var bare å unngå å svinge for å kunne holde noenlunde fart oppe til å unngå staking i den altfor soloppvarmede snøen :-)

Jeg var superfornøyd med turen selv om den kanskje var noget sær for mitt turfølge ;-)

På vei oppover mot dagens første topp, Otrefjellet
På vei oppover mot dagens første topp, Otrefjellet .
Nærmer oss det området er grunnen til at Arntfla kaller fjellet for Mt Horror !
På vei oppover mot dagens første topp, Otrefjellet . Nærmer oss det området er grunnen til at Arntfla kaller fjellet for Mt Horror !
Ei av glefsene ;-)
Flott utsikt mot Midsund
En forsiktig retur forbi det gufne partiet.
Ganske så flott snø ned til vatnet
På vei opp til Grødet
Grødet! Linda poserer med klabber under fellene forann Blåskjerdingen
Flotte forhold i øvre del
Linda i farta
Sikkert ti ørn som kretset over oss