Lindåsen, Vestre Hidra (02.04.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Myran stadion (5m)
Endpoint Samme (5m)
Ascents Lindåsen (200m) 02.04.2018 15:40
Visits of other PBEs Myran P-plass (5m) 02.04.2018 13:40

Lett topp ved korrekt valg av sti

Etter en flott formiddagstur til Vardefjell på Dragøya ga vi oss optimistisk i vei mot neste mål -

Lindåsen på Vestre Hidra
Vi kjørte inn til Stadion ved gården Myran og parkerte ved klubbhuset på Myran P-plass. Fulgte traktorveien som starter mellom SØ-siden av huset og idrettsbanen og fulgte denne oppover til de nedlagte gårdsbrukene ved enden av veien. Skilt til Lindåsen. Da vi kom til en stolpe med et nytt skilt som pekte mot Lindåsen til høyre, gjorde vi en feil som kostet oss mye tid og krefter. Skiltet pekte nemlig rett imot en privat hytte, og det var ingen flere merker oppover der. Derimot var det godt merket sti rett frem i SSØ-lig retning mot Risåsen.

Stien passerer gjennom hagen til hytten til venstre i bildet
Ved stidelet på Sele. Ta 90 grader mot høyre ved stolpen!

Vi valgte altså feil retning/sti, og fortsatte lenge innover mot Risåsen før vi endelig måtte innse at dette bar galt avsted. Passerte noen spredte rester av flyvrak langs stien.
Vi måtte legge om ruten. Det er en ganske dyp dal med tett vegetasjon mellom Risåsen og Lindåsen, og det var lite fristende å ta seg ned der. Vi prøvde derfor å holde høyde ved å gå på SV-siden av 158-kollen (Palfjellet?), men kom inn i meget ulendt terreng. Det kostet oss mye tid og krefter før vi omsider kom oss inn på den rette stien mot Lindåsen som heldigvis var godt merket og gledelig lettgått. Det hadde vært mye lettere å gå helt tilbake til husene øverst på Sele, og funnet rett sti der, men det blir etterpåklokskap.
Rett sti går altså av oppover innmark bak nevnte hytte i retning mot Kjellenes, men det er viktig å ta av mot venstre i et stidele på GPS 356147 6455942 ca. 90 moh.

Sti forsetter mot Kjellenes. Ta til venstre her!
Lindåsen-skiltet ligger på bakken. Ta til venstre inn mellom trærne her!
Fin sti oppover gjennom Landskapsvernområde mot Lindåsen

På toppen er det kasse med turbok og en del av flyvraket like ved høyeste punkt som utgjøres av en liten varde på en steinknaus på GPS 355747 6455451.

Høyeste punkt på Lindåsen
Infoskilt om veiene (Kystvedene) i området
Astrid tar seg en velfortjent hvil på Lindåsen
Praktfull utsikt vestover mot Dragøya med Vardefjellet
Lindåsen beseiret - men den satt langt inne!

Ned igjen fulgte vi merket og rett sti. GPS-sporet viser denne. Total turlengde og høydemeter gjelder hele turen. Turen ned fra toppen tok ca. en halvtime, og hele turen bør være unnagjort på godt under 1 time på rett sti.

GPS-tracket viser returen fra Lindåsen på god sti. Oppoversporet ikke lagt inn da det ble helt feil!