Veslfjelltinden til Loftet (01.04.2018)  4

Written by KnutStorvik (Knut Storvik)

Start point Sognefjellshytta (1,410m)
Endpoint Parkering Jotunheimen fjellstue (1,000m)
Ascents Loftet (2,170m) 01.04.2018
Veslfjelltinden (2,157m) 01.04.2018

Vesfjelltinden til Loftet

Med et strålende vær 1. april 2018 la vi i vei fra Sognefjellshytta ned til Krossbu der oppstigningen til Veslfjelltinden startet. Vi gikk relativt rett på Veslfjellet og steg oppover der med sikte på nordsida av Nufsfonne.

På vei opp Veslfjellet med Hurrungane i bakgrunnen

Spent på eggen
Vi krysset den på nordsida og det var en jevn stigning med en del høydemetre. Vi nådde etterhvert opp mot brekanten og startet på oppstigningen mot Veslfjelltinden (som er lenger enn en tror...).

Fantastisk utsikt fra toppen av Veslfjelltinden

Med en fantastisk utsikt på Veslfjelltinden var vi spente på hvordan overfarten over til Loftet kunne bli. Vi var tre i turfølget og ingen av oss hadde gått ryggen før. Det er det første henget som er brattest, men vi brukte god tid og snøen var god nok og ikke for hard Vi gikk uten stegjern, men hadde god hjelp med en isøks. Alle gikk med randoutstyr. Etter å ha kommet ned den bratteste skrenten gikk det greit ned til punktet på 1.968 moh. før oppstigningen mot Loftet.

Bakken ned fra Veslfjelltinden var bratt og litt isete, men det gikk fint uten stegjern og med en isøks
Godt å være over ryggen! Her på veg opp mot Loftet og ryggen fra Veslfjelltinden i bakgrunnen

Vurder rasfaren
En ny god pause på Loftet før nedkjøringen på vestsida av Langranden. Vurder rasfare på bakken vest for Veslloftet - den er rasutsatt og er over 30 grader. Denne dagen var det hardt å kjøre ned, og lite god snø. Vi kjørte ned til bilen som vi hadde fått noen til å kjøre til parkeringen og var veldig fornøyd etter en fin tur.

På toppen av Loftet med en helt rå utsikt!