Hestgrovheia - Agdenes - 13/24 (02.04.2018)

Written by inasag (Ina Sagli)

Ascents Hestgrovheia (656m) 02.04.2018

Siste dag i påska bestemte jeg meg for at Hestgrovheia i Agdenes kommune skulle bestiges. Været i påska 2018 hadde vært upåklagelig og denne dagen skulle ikke bli noe dårligere. Jeg kjørte fra Trondheim til Orkanger, og videre til Lensvika hvor jeg tok av mot Landrø og fulgte skilting mot videre mot Landrø til jeg kom til en "bom". Det var en liten bomstasjon på høyre side av vegen, bom for personbil kostet 40kr.
Jeg kjørte dog ikke lenge etter bommen før jeg parkerte bilen... Dette var en god del tidligere enn sommerparkeringa (så jeg etterpå), men jeg turte ikke kjøre lenger i redsel for å ikke klare å snu (det var bare traktorkjørt vintervei videre). Jeg hadde imidlertid tatt med meg mine gamle langrennski, så første etappe gikk for så vidt ganske fort siden jeg bare kunne "slide" innover i traktorsporet.

Stigningen startet et stykke før sommerparkeringa og her måtte jeg bære skiene, så fra dette partiet (før steinbruddet) bar jeg skiene opp hele veien til toppen. Valgte å gå stien til høyre når jeg kom til steinbruddet, slik som anbefalt på ut.no. Fulgte stolpene med refleks på, da de stod plassert ut med jevne mellomrom. Blå himmel og sol, og KNALL utsikt!! Anbefales! Det var hard skaresnø så heldigvis gikk jeg oppå. Litt kjipere ned igjen da det faktisk gikk for fort for meg på ski, og måtte ploge stort sett hele veien. Med dårlig balanse og dårlig teknikk ble det noen knall og fall, men jeg kom meg helskinnet ned igjen. På skiltet på toppen står det Vester Varden og ikke Hestgrovheia, og den kom i hvertfall klart til syne når jeg rundet fjellsiden før toppen. Det er noen store sendere (eller hva det er) som står der også, det ser ut som digre trommer (hehe) så toppen er ganske enkel å se.

Ifølge min kjære Polar M400 ble turen 12,4 km lang og jeg brukte 3 timer og 30 min inklusiv bildetaking og litt svinsing og svansing. Alt i alt en kjempefin tur som jeg kan anbefale å gå på vinteren i fint vær.