Enlivola (Meråker 29/31) + 2 Riksrøyser (02.04.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kluksdalen (536m)
Ascents Enlivola (932m) 02.04.2018
Visits of other PBEs Riksrøys 158 A (875m) 02.04.2018
Riksrøys 158 (843m) 02.04.2018

Kjørte fra Meråker og inn i Stordalen til Kluken. Her parkerte jeg og betalte en beskjeden parkeringsavgift på kr 20. Været var SOL, og skiføret var en cm nysnø på hardt underlag. Gikk først opp mot Rangeltjønna. Første stopp var riksrøys 158 A. Veldig fint skiterreng langs grensa. Å gå på ski langs alle grenserøysene i Trøndelag må være en krevende men fin turopplevelse. Den eneste jeg vet som kanskje kan gjennomføre en slik tur må være tv-kjendisen og villmarkingen Jens Kristian Kvernmo . Gikk fra Rr 158A og opp til Enlivola. På toppen her var det ingen snø og rene vårstemningen. Helt vindstille. Fortsatte mot riksrøys nr 158. Like ved denne grenserøysa på svensk side var det ei fin, men låst hytte. Kanskje ei rengjeterhytte. Flott utsikt mot de svenske fjellene Blåhammerfjellet og Store Ulvåfjellene . På returen fortsatte jeg i ei mer direkte rute mot Rangeltjønna. Her helt alene i ødemarken var det ei hytte med navnet Rangeldalen. Denne tilhører Meråker Bruk og kan sikkert leies. Returnerte i samme spor tilbake til Kluken.

Flott utsikt mot Storkluken
Rangeldalen hytte ved Rangeltjønna eid av Meråker Bruk

Riksgrensen

Written by otto 03.04.2018 15:57

Det er ikke tjukt med folk i disse områdene Terje. Ser du hadde samme fine været som oss. Fine samleobjekter disse riksrøysene..

Sv: Riksgrensen

Written by TERJES 04.04.2018 02:13

Skal vi samle på alle riksrøysene i Trøndelag, tror jeg det blir over 400 kilometer til fots eller på ski. Det var en del skispor fra Kluksdalen, men de gikk ikke dit jeg skulle. Men vi peakbookere går jo ikke rundt på måfå. Vi har jo litt mål og mening med turene våre.