Kvannfjellet (02.04.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fjellskardal
Ascents Kvannfjellet (1,011m) 02.04.2018

Ordentlig påskevær for å avslutte påsken, akkurat som vi skulle ønsket oss på dagens tur til Kvannfjellet. Fikk med meg Renate som var like gira som meg på en revansjtur til Kvannfjellet. Vi begge hadde vært der for 4 år siden på en skredworkshop i Malangen, men den gangen var turen preget av svært dårlig vær og null sikt. Vi kom oss ikke lenger opp enn litt over tregrensen. I dag kunne det ikke vært en større forskjell. Strålende sol og lite vind. Det var en litt lengre kjøretur for å komme oss til Fjellskardal, men det var fin utsikt hele veien. Fordelen av å starte herfra er at man ikke tilbringer veldig lang tid i skogen siden startstedet ligger relativt høyt over havet. Vi fulgte normalveien opp fra vest før vi etter hvert gikk i litt kupert terreng mot sørryggen. Her var det fortsatt flott skiføre, men lenger opp på ryggen var alt av løssnøen borte. Heldigvis ikke isete der men det var en blanding av myke og harde fokksnøflak. Vi fikk trøste oss med en flott utsikt mot øst, over Balsfjord og mot Lenviktoppene lenger vest. Spesielt Vassbruntinden skilte seg ut som en estetisk fjelltopp fra denne vinkelen. Kanskje det blir en vårskitur der før slutten av denne merkelige skisesongen :) Og så etter en lang trasketur opp ryggen kom vi endelig opp til varden der vinden blåste godt. Vi kjørte ned etter rimelig kort tid på toppen siden det ikke var så veldig mye å se her med mindre man går mot østkanten, men vi var litt usikker på hvor stor skavlen var og gikk ikke så langt ut.
Det var en nydelig tur og en koselig måte å avslutte påsken på, så tusen takk for turen Renate! :)

Etter kort tid i skogen var vi allerede ferdig med den :)
Litt kjedelig terreng opp mot ryggen
Utsiken bak oss var helt OK
Endelig begynner vi å ta fått på turen opp ryggen
Fortsatt flott skiføre
Løssnøen er borte nå....
Med Vassbruntinden bak
Tromsdalstinden sett fra toppen med litt zoom
Ikke det fineste skiføre for å sette stilige svinger i fjellsiden!
Bedre snø lenger ned på ryggen
Til og med litt puddersnø :)