Ytstevasshornet (31.03.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Ytstevasshornet (1,330m) 31.03.2018

Hadde i utgangspunktet planer om tur opp her i høst på returen ned fra Dalmanshornet, men ettersom været ble dårligere og dårligere utover turen bestemte vi oss for at det var bedre å ta den ved en senere anledning. Den senere anledningen hadde i lengere tid vært planlagt til påsken, men usikkerheten rundt skredfare denne uka hadde gjort at vi var litt usikre på forholda opp første stykket og renna. Selve traseen opp holder seg til 25-30 grader ifølge bratthetskartet, men har partier med overheng med godt over 30 grader.

Jeg og Sofie hadde egentlig tenkt oss til Skårasalen i dag, men da vi kjørte over Strandafjellet så det lovende ut, i hvert fall på lang avstand + at skredvarslet hadde blitt degradert til 2. Det var flere spor oppover som hadde kommet de siste dagene, men vi bestemte oss for å gå bort og grave snøprofil og ta det derifra.
Snubla oss ut av bilen, ut med ski og traska over vannet.
Kom opp til bratta og startet å grave, mens vi gravde ble vi tatt igjen av et følge på 3. Det var også 2 stykk å se enda lenger tilbake.

Vurderte forholda til stabile og fortsatte oppover. Brukte en time opp til vi var over renna. Virka som gode og stabile forhold her også. Gikk så videre opp Vassdalen før vi gikk mer rett vest mot selve toppen. Her var også snøen bedre en det den var lenger nede i dalen. Gikk så ganske radig oppover og gleden var stor da endelig Slogen kom til syne. Brukte omtrent 2 timer opp. Her ble det lunsj ved varden i en god time med kakao, kaffe og sjokolade og nyting av nok en perfekt dag! Traska også et par ganger ut til selve toppunktet. Gode spor i god avstand til toppskavlen som dessverre har bidratt til flere ulykker her.

Ble etter hvert folksomt på toppen og kom i prat med to stykk som vi etter litt snakk konkluderte med at det var de vi hadde sett på Kvitegga tidligere i uka, men da uten prat. De husket også oss, artig. Spurte de da også om de hadde vært på Langfjella på tirsdag, noe de kunne bekrefte. Da var nemlig vi der også. Enda mer artig!
Det var så slutt på tilfeldighetene og vi satte skia andre veien og rant ned igjen. Grei snø i toppen, gjennomslagsskara de siste høydemeterne nedenfor renna. Fikk også pulsen opp de siste hundre meterne med staking over vannet og bort til bilen.

Utsikt fra start
Over renna med utsikt mot Roaldshornet