Stor-Kjølen - Tromsø 100mpf (02.04.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Stor-Kjølen (790m) 02.04.2018
Visits of other PBEs Kvaløysletta sykehjem (41m) 02.04.2018

Været var fint og jeg måtte ha meg en pause fra flyttestyret, så da bestemte jeg meg for å ta turen til ett fjell som jeg ser godt fra verandaen min og som en ikke trenger å ut i snøskredfarlig terreng for å bestige. Kjørte over brua til Kvaløya fra Tromsøya og holdt til venstre på rv 862. Var litt usikker på hvor jeg kunne parkere, men fant etterhvert ut at det var mulig å parkere ved sykehjemmet, skiltet fra rv 862. På hverdager er det maks tre timer parkering mot avgift, men gratis og ubegrenset tid på søndager og heligdager, så det var gratis i dag. Fulgte Blåmannsvegen opp til der oppkjørte løyper staret. Masse folk. Fulgte de oppkjørte løypene for langt fant jeg ut etter en liten stund så ble en liten omvei. Bedre å ta av fra løype tidligere og gå ut i terrenget så følg heller retursporet. Var masse spor å følge oppover lia, tydeligvis populær topp. Fine spor å følge helt til bygningen og kula på toppen. Fantastisk utsikt. Brukte ca to timer til toppen. Gikk samme vei tilbake med unntak av siste bit der det ble en bedre vei på tilbaketuren. Gikk på fjellski med kortfeller, mange som gikk på randoski, men er mye flatt mot toppen så veldig fin fjellskitur. Brukte litt over tre timer totalt.