Vardefjell på Dragøya, Flekkefjord (02.04.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dragøya kai
Endpoint Samme
Ascents Vardefjell på Dragøya (113m) 02.04.2018 12:16
Visits of other PBEs Dragøya kai (0m) 02.04.2018 11:35

Annen påskedag 2018. Denne dagen var eslet for øyhopping på Hidra i Vest-Agder for Astrid og meg. Vi tok Hidraferja kl 0835 ut til øyen som nå er todelt av en kanal ved Eie.

Hidraferja med trafikklysregulerte kjørefelt! Elegant og uvanlig løsning! Her tas det kun betaling på reisen fra Hidra - ikke til!

Etter en hyggelig frokost hos gode venner som har hus på Reistad, dro vi avgårde mot vestsiden av øyen til Tuna og Fiskehavna i håp om å finne båtskyss til Dragøya. Etter to forgjeves forsøk traff vi på en meget hyggelig, lokal entreprenør med hus i sjøkanten. Da han fikk høre vårt ærend, tilbød han straks at vi kunne få låne hans Askeladd ut til øyen! Glade og fornøyde bega vi oss avsted utover til øyen der vi la til ved Dragøya kai som har tilhørt et gammelt småbruk som nå er nedlagt.

Idyllisk, gammel kai på Dragøya øst
Gammelt kulturlandskap ned mot kaien

Det drives gress og lyngbrenning i stor stil på Hidra, og røyken fra dette viser tydelig på mange av bildene fra denne flotte dagen. Vi fulgte antydet sti over tidligere dyrket mark opp mot et utmarksgjerde. Bratt opp denne første skrenten, over et gjerde (villsau på øyen) og inn på godt merket sti på SØ-siden av øyen halvveis oppe i høyden i forhold til toppen.

Astrid på vei ned skrenten mellom innmark og utmark

Stien var veldig lett og fin å følge, men førte oss etter hvert dessverre ikke noe nærmere toppen - heller tvert imot! Da vi kom til et lite dalføre, skjønte vi at dette bar galt avsted, snudde 180 grader om og bega oss i vei mot toppen uten å finne sti på en god stund. Omsider kom vi inn igjen på svakt merket sti litt ØSØ for toppen, og fulgte denne frem mot en bratt fjellskråning merket som sti. Problem var isete partier nederst på ruten. Med forsiktighet og tålmodighet kom vi nå oss begge trygt både opp og ned dette partiet.

Klyvepartiet sett ovenfra. Isete partier nederst

Vel opp det bratte partiet var det lett videre nordover til toppen som er markert av en stor og flott varde på GPS 354174 6456967. Nydelig utsikt rett ut i speilblanke Nordsjøen og mot vakre Hidra.

Varden på Vardefjell, Dragøya
Flott utsikt mot Kirkehamn på Hidra fra Vardefjellet
En fornøyd Astrid på Vardefjellet - bare litt bekymret for returen ....

På returen valgte vi å følge et svakt, umerket tråkk nerver i skogen i retning mot stien vi hadde fulgt på oppturen. Heldigvis førte tråkket helt greitt ned på stien, og dette hadde vært en mye kortere og bedre rute opp! Anbefaler derfor å ta av fra merket sti opp mot høyre på GPS 354389 6456885!
Grei tur videre tilbake til båten. Den hyggelig eieren av båten ville ikke ha betaling! Vi takket hjertelig for oss, og ga oss i vei mot neste mål - Lindåsen på Vestre Hidra.