Kvitegga - høyest i Ørsta og Sunnmørsalpene (01.04.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Norangsdalen (297m)
Ascents Kvitegga (1,700m) 01.04.2018 22:16

Siste dag før vi måtte reise hjem fra en eventyrlig påskeferie på Sunnmøre med knallblå himmel HVER DAG hele uka. Like greit å få brukt opp de siste kreftene, så valget falt på Kvitegga, med minst 1400 høydemeter (selv om klokka mi endte med å vise nesten 1600)...

Som forventa var det knallhardt føre de første to-tre hundre høydemeterne før toppen av skogen og begynnelsen på den svære Snødalen. Masse spor tydet på bra trafikk her oppe iløpet av påska.

På vei oppover Snødalen - dette lover veldig bra!

Det eneste bratte partiet er en bakke i 1300 meters høyde. I bunnen av bakken var det tydelig gravd flere snøprofiler i løpet av påska, og et hundretalls skispor gikk både opp og ned. Så vi tok sjansen. Vi starta ut relativt likt med to karer og gikk omtrent synkront med dem til vi kom til topps.

Toppplatået var overraskende langt, men det var ikke så mye stigning å snakke om når man først var kommet opp dit, så det var bare å labbe mot målet. Fantastisk utsikt hele veien.

Den slake og overraskende lange flanken til topps

Tok oss god tid på toppen. Tre sveitsere kom sikksakk opp fra motsatt side av fjellet, og de kunne fortelle om dagens tur som først hadde gått innom Blæja, deretter et godt stykke nedover dalen på motsatt side før de avslutta med Kvitegga. Sprekt opplegg!

Spreke sveitsere
Fy søren så heldige vi er!

Nedkjøringa ned Snødalen var som forventa kanonfin! Som nevnt var det masse snø der, men heldigvis snø igjen til oss. En flott avslutning på ei enestående bra uke!

Bare å gi gass nedover Snødalen
Marie nyter de siste svingene denne påska