Brendøyknuten på Andabeløy (01.04.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Andabeløy (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Brendøyknuten (206m) 01.04.2018 18:02
Visits of other PBEs Andabeløy P-lomme (25m) 01.04.2018 17:05

Siste delen av påsken ble av familiære grunner lagt til Sørlandet. Vi kjørte fra Bergen om morgenen 1. påskedag mot Flekkefjord i nydelig vær. På veien tok vi en avstikker på relativt dårlig vei innom Gaudland DNT-hytte i Sokndal - et gammelt, fraflyttet gårdsbruk som nå driftes av Stavanger Turistforening. Turen gikk videre til Hauge i Dalane inn på vei 44 Gamle Sørlandske hovedvei. Vi besøkte minnesmerkene i Jøssingfjord der Altmark ble senket i februar 1940, og så Helleren nede i Jøssingfjorden på avstand. Passerte Åna Sira med den enormt svære demningen på venstre hånd. Selv om denne omveien tok en del tid, var det vel verdt å se igjen disse stedene som en bare suser forbi på dagens E39.
Vel fremme på Abelnes var det fortsatt god tid for en ettermiddagstur. Vi tok den artige, lille fergen Hidrasund over til Andabeløy, og kjørte til Andabeløy P-lomme der det er plass til 1-2 biler ved stistart.

Stistart mot Brendøyknuten
Smart påfunn! Turgåere oppfordres til å ta med grensaks!

Turen går på godt tilrettelagt og merket sti, som enkelte steder var ganske isete, gjennom fin furuskog. Fra høydedraget nord for Lægevannet må en litt ned igjen for å krysse en liten elv med klopp som går fra Trolldalsvannet ned til Lægevannet. Jevn stigning, men litt brattere på slutten opp mot toppen der det også var litt mer snø, men tydelige og gode tråkk.

Brendøyknuten
I toppomrfådet er det turkasse med bok og en middels stor varde på et sted med flott utsikt sørover. Høyeste punkt ligger ikke her, men på en fjellknaus ca. 35m ØNØ for varden på GPS 363145 6454806. Dette er et gammelt trig-punkt med bolter i fjellet, men selve merket er borte.

Varden på Brendøyknuten
Fra varden mot topp-punktet med trig-merket ved det skråstilte furutreet
Flott utsikt sørover fra varden, men dessverre motlys ....
Astrid på høyeste punkt ved trigmerket på Brendøyknuten

Ned igjen samme vei i god tid til å rekke fergeavgangen kl 1920 tilbake til Abelnes og overnatting i Flekkefjord.