Restitusjonstur på Suletind (01.04.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Ascents Suletinden (1,780m) 01.04.2018 17:12
Visits of other PBEs Sulebu (1,330m) 01.04.2018 16:13

I gamle trakter

Tidligere denne dagen hadde jeg tatt buss fra Fagernes og opp til Filefjell for å feire de siste par dagene av påsken med familien. Etter en eventyrlig tur i Jotunheimen med Morten, Linn Therese, Julia og Øyvind B, var jeg rastløs og bestemte meg for å ta en tur på Suletind. Lenge siden jeg hadde vært der nå.

Holdt et bra tempo oppover, og det var befriende å sette fart opp bakkene uten en tung sekk på ryggen. Hadde startet relativt seint, og de fleste var derfor på vei nedover nå. Dagen i dag var like flott som tidligere i uken. Strålende sol. Føret var også helt kanon. Steinhardt og perfekt for å gå litt fort.

Jeg tok igjen en kar i Suleskardet. Like nedenfor toppen satte jeg fra meg skiene og fortsatte til fots. Nådde toppen etter 1 time og 51 minutter fra start i hyttefeltet. Nøt utsikten over Jotunheimen en liten stund før mannen jeg tidligere hadde passert kom opp opp. Han strakte en skjelvende hånd mot meg og gav meg telefonen hans. Med en heseblesende stemme spurte han meg om jeg kunne ta et bilde av ham ved toppvarden.

Jeg returnerte til skiene og satte deretter fart ned mot Suleskardet og videre ned mot Øvre Sulevatnet. Ned fra Sulebu trengte jeg bare å stake litt innimellom ned til hytten. Herlig dag!