Ølveshovda (01.04.2018)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Ølve kirke (20m)
Ascents Ølveshovda (252m) 01.04.2018 12:47

Ølveshovda

Etter en raskt tur på Kyrkjehovda kjørte jeg inn ved Ølve kirke og parkerte noen hundre meter lenger inne. Fulgte grusveien videre inn til skiltet sti opp på Ølveshovda. God sti, men isete mange steder siden stien går opp nordsiden. Kom meg raskt opp på det fineste topp- punktet, hvor registreringskassene er plassert. Derfra er det 100 meter videre til det reelle topp-punktet, som er ca 7-8 meter høyere. Her det mye dårligere utsikt, samt en mast og bygning. Skjønner at de lokale som regel stopper på første topp. Turen ned igjen gikk raskt og greit, og jeg brukte totalt 55 minutter på turen. Møtte 10-11 stykker på tur i finværet.

Parkerte her, men mulig at det er mest vanlig å parkere ute ved kirken
Stien starter 100 meter etter siste bygning.
Flott utsikt når en kommer opp på kammen.
Første topp-punkt. Flott  utsikt mot spesielt Rosendalsfjellene.
Første topp-punkt. Flott utsikt mot spesielt Rosendalsfjellene.
Den egentlige toppen er mindre severdig.