Godøyfjellet (28.03.2018)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Alnes (10m)
Endpoint Tunnelåpning Gjuv (100m)
Ascents Sloktinden (441m) 28.03.2018
Storhornet (497m) 28.03.2018

Jeg og kjæresten min bestemte oss spontant for å ta en fjelltur på Godøyfjellet. Ingvild, som kommer fra Sula, hadde aldri vært på Godøyfjellet tidligere. Jeg var der i 2014. Vi var spente på turen. Været var fantastisk, men gradestokken viste ikke mer enn 2-3 grader i lavlandet midt på dag. Det var en del vind på fjellet, noe som gjorde deler av turen til en noe kjølig affære.

Ferdig med de bratte bakkene mellom Alnes og Alnesvatnet (254)

På vei oppover mot Storhornet. Alnesvatnet var fullstendig islagt

Stadig bedre utsikt. Alnes i bakgrunnen

På fortoppen like øst for Storhornet. Toppen er rett frem

På toppen!

Utsikt mot Ålesund & omegn

Vi valgte å gå ned på sørsiden av øya. Vi gikk over Sloktinden (rett frem). Vi prøvde å ta en avstikker ned mot høyre litt før toppen, men dette var ikke lurt. Mye kratt her. Det endte med at vi gikk opp til toppen av Sloktinden, for så å følge stien rett østover (over toppen)

Stien øst for Sloktinden. Giske, Valderøya og Vigra rett frem

Vi tok av mot tunnelåpningen. Denne stien kommer ned noen hundre meter øst for denne. Tunnelen er noe stusselig å krysse, så jeg jogget fort gjennom og hentet bilen. Utenom den litt kjipe avslutningen, er det absolutt å anbefale å gå en annen vei ned. Merk at dette kan ta noe mer tid.