Midtre Høgvaglen og Semelholstind - påske Leirvassbu (31.03.2018)

Written by acrieker (Ada Christiane Rieker) GSM

Ascents Midtre Høgvagltinden (2,066m) 31.03.2018 10:15
Semelholstinden (2,147m) 31.03.2018 10:15

Tredje kalde og solfylte turdag. Plan om Midtre Høgvaglen og Semelholstind med retur via Visdalen. Pål og jeg alene. Ungdommene hadde gått i forveien, men vi bestemte oss for en rettere linje og slo dem med god margin.

Skulle kjøre ned på øvre Høgvagltjønnen, men så det var en nesten urørt puddersnø på den sørlige brearmen. Vi visste det var bratt nederst, men så flere kjøre ned uten å komme opp igjen. Det ble en helt fantastisk nedkjøring!

Siste partiet var mykt og fint i bratthenget - bare moro. Og nede på sletta satt et fugleberg av folk i godt påskehumør. Trivelig rasteplass. Krysset dalen og begynte oppstigning til Visbrean. Tungt og varmt, men deilig med sol som varmer når det er mange kuldegrader i luften. På toppen klokka 16 og tiden begynte å bli knapp til middag. Det var så fin snø på breen på vei opp at Pål ville kjøre samme vei ned og heller labbe det noe lengre strekket tilbake til Leirvassbu. Det ble en god opplevelse med pudder i øvre del, men lenger ned var det solskare og gjennomslag, så det ble ikke så fantastisk som vi håpet. Og det ble laaangt å gå tilbake og kaldt når sola forsvant bak fjellene. Men nok en flott dag, der vi var ute til siste solstråle.