Påsketur til Trolltinden i Sunndalen (30.03.2018)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Demningen i Jordal
Endpoint Trolltinden (1,336m)
Ascents Trolltinden (1,346m) 30.03.2018
Trolltinden SØ (1,274m) 30.03.2018

Skjærtorsdag og nydelig påskevær i hele landet: dagen lå klar for en nydelig dag på tur, og jeg, Mats og Aslak satte kursen ned til Sunndalen for å møte Ilene, Ine&Tore og Hans Fredrik&Celine. Vi møttes ved Demningen til Trolltinden og labbet hele veien til topps i nydelig perfekt påskevær. Sola steiker, og på tross av mange minus var det superundertøyføre og vindstille.

Dette var en av dagene med lange lunsjpauser, og dagens første ble inntatt før den bratte stigningen startet. Så fortsatte vi til topps, og satte igjen skiene 50 m under toppen og gikk til topps. Og FOR en utsikt! At jeg aldri har vært i Sunndalen før, jeg forstår det ikke. For et magisk sted - fjord møter spisse fjell, verdens vakreste utsikt!

Ny lunsj ble spist under toppen med planlegging av alle neste turer som bør tas. Nedkjøreringen var fin, og jeg fikk til og med lagt inn et lite dropp på ca 1,5 m fra den bratte siden på skikjørers venstre når man kommer ned mot det første bratte henget.

Flott krusing videre ned først i skare og så i perfekt styresnø ned til bilen.

En perfekt tur med fantastisk turfølge i et fjellområde som må utforskes nærmere - raskt!