Påskas høydepunkt: Smørskredtindane i Sunnmørsalpene (31.03.2018)  6

Nordre Smørskredtinden (1,608m) 31.03.2018 17:54
Visits of other PBEs Langfonndalen p-lomme (124m) 31.03.2018 11:50
Tidlig morgen innerst i Norangsfjorden. Slogen oppe til venstre

Etten noen flotte dager lengre vest og sør i Sunnmørsalpene var det på tide med noe virkelig spektakulært. Jeg hadde ikke observert noe skredaktivitet de siste tre dagene og fikk støtte fra observasjoner på Varsom som sendte faregraden ned til to denne dagen. Jeg bestemte meg å gjøre ett forsøk på Store Smørskredtinden, men kravet var at jeg måtte grave så mye i snøen til jeg var helt trygg på at snøen var stabil nok i renna øverst på fjellet.

Norangsdalen sett fra øverst i Langfonndalen|

Jeg parkerte ved angitt parkeringslomme ett lite stykke nedenfor Lygnstøylvatnet og krysset ei traktorbru som første opp til ett gammelt seterområde. Derfra gikk det i middels tett bjørkeskog opp Langfonndalen. En veldig fin rute å gå opp, men det var hard skare, bratt og såpass tett at det tok sin tid å komme opp av Norangsdalen. Gikk etterhvert innover Tverrdalen og rundet av opp mot Allskredhornet som var dagens første mål. Sola gikk etter hvert opp og det ble snart temperatur til å gå i t-skjorte.

Mye ryper å se her også
Utsikten fra Allskredhornet slår mange andre utsikter! Store Smørskredtind helt til høyre
Oppløpet til Store Smørskredtind

Utsikten fra Allskredhornet var som ventet veldig bra og Store Smørskredtinden ser spiss og nesten ikke skibar ut herfra. Etter en matpause på hornet gikk jeg opp mot renna som fører opp til Smørskredtind. Tok en snøprofil i 15 graders helning 20m fra der hvor renna starter, der fant jeg det sagnomsuste vedvarende laget ca 40cm nede, men etter 30 klapp og slag var det ingenting som tydet på at det var noen fare på ferde akkurat her. For å trygge meg selv på nedkjøring i renna ønsket jeg uansett å ta en profil inne i renna. Der blir man eksponert for ras om man står der, men vurderte det til at det var såpass usannsynlig etter funnene rett ved siden av renna at jeg gravde en ordenlig profil her. Her fant jeg ett fokk og løssnølag som lett gled på overflaten, men som jeg vurderte til å være helt harmløst da det var såpass små mengder av det. Måtte selvsagt se etter om dette fokklaget var mer utbredt videre oppover i renna og vurdere derretter. Fant ingen tegn til at det vedvarende laget 40cm nede kunne kollapse med mindre det kom kjørende en tanks ned renna!

Snøprofil nederst i renna

Fra bunnen av renna til toppen av Store Smørskredtind er det 220 høydemeter. Tok ett par målinger mens jeg trasket meg opp renna. Mesteparten ligger i 38-43 graders helning, men det blir brattere de øverste 50-60 høydemeterne før toppen. Jeg trakk derfor ut av renna litt under toppen og kom opp på toppeggen midt i mellom Stortoppen og Nordtoppen. Hekta skiene på sekken og spaserte noen meter langs eggen til en sted jeg så en fin plass å starte nedkjøringa fra. Skiene ble lagt igjen, og jeg forsatte til topps. Veldig greit med isøks, for det blir relativt bratt og eksponert like før toppvarden!

Oppe på toppeggen
Utsikt fra toppen
Slogen med Kolåstinden i bakgrunnen
Patchellhytta

Panoramaet fra toppen er det nok vanskelig å slå selv om det er mange flotte utsikter fra toppene i Sunnmørsalpene. Jeg tok meg en boks cola på toppen og ble der i tre kvarter før jeg begynte å gå tilbake til skiene. Renna ligger i skyggen og unngår å bli eksponert for solvarme det meste av dagen uansett så her var det ikke noe stress! Nedkjøringa gikk knirkefritt og jeg kunne nyte nedkjøringa mer enn jeg antok på forhånd. Jeg konsentrerte meg på å ta mange korte svinger for å unngå for stor fart, for her ønsket jeg å holde meg innenfor komforsonen min helt nede! Etter rennekjøringa var det fortsatt flere timer med sollys igjen så jeg fortsatte over breen ut til 1436m-punktet øst for Nordre Smørskredtind, rundet av og gikk opp på Nordre Smørskredtind til nok en fin panoramautsikt.. Herfra startet vinterens beste nedkjøring, puddertilstander ned nordsiden av Nordre, fin og dyp løssnø videre ned til Tverrdalen og perfekt slusjkjøring gjennom bjørkeskogen ned Langfonndalen. Er litt redd for at det kan bli noen år til så bra kjøring i såpass mange høydemeter oppleves på nytt igjen.

Nedkjøringssporene i renna
Utsikt fra Nordre Smørskredtinden
Store og Nordre Smørskredtindene sett fra Norangsdalen

GPS-track fra turen.

En nydelig

Written by mortenh 02.05.2018 18:51

En nydelig rapport med en strøm av strålende bilder Christian. Tommel veldig opp.

Min favoritt-topp..

Written by janyga 24.04.2018 13:38

.. på Sunnmøre. Artig å se bilder fra vinterbestigning!

Dette var rått!

Written by LarsStorheim 23.04.2018 14:54

Råflotte bilder og spennende turbeskrivelse!

Å hallo!

Written by kobbenes 23.04.2018 14:20

Slogen å greier er fint, men det er jo Smørskredtindane som er rosinen i pølsa i Norangsdalen! Heftig å gjere dette som solotur.

Sv: Å hallo!

Written by ligroenb 23.04.2018 17:19

Helt enig med deg om at Smørskredtindane har havnet ufortjent havnet i skyggen av Slogen.

Det er noen utrolig flotte topper, har bare gått dem til fots foreløpig