Stupbratte kystkoller rundt Melaustjørna (31.03.2018)  6

Madsås (179m) 31.03.2018
Madsås (119m) 31.03.2018
Trulsås (159m) 31.03.2018

Ny dag og nye utfordringer :-)
Parkerte i veikryss utpå morran og tuslet rolig inn mot Madsås. Kaldt og sur vind.
Et par musvåker hilste meg kjapt velkommen ved Torstein før de seilte majestetisk avgårde lavt over skogkollene. Tråkket meg videre på skare som ga lett etter, helt greit føre for fottur.
En gampekolle reiste seg foran meg med stupbratte svakanter, men trodde faktisk en stund at jeg skulle rundt den før jeg så Madsås, men en kjapp titt på GPS'en i bitende kald vind skjønte jeg at det var opp her jeg skulle. Rekognoserte litt før jeg valgte å gå bust på. Bratt som juling og det ble krevende klyving/småklatring, alle triks i boka ble tatt i bruk her. Sparket meg fotfeste i skaren, alle friske småtrær ble tatt i bruk og teleskopstaven ble brukt flittig som isøks eller full stav som støtte for å komme seg opp på avsatser. Kratting opp trange brattrenner ble det også, kvist og kvast satt seg fast i håret...grunn til å klippe seg...neida...ingenting er som å gå i ett med naturen :-)
Svett og fornøyd oppe på toppen ble det kort klestørk og vannpause i sola som så smått hadde begynt å varme, vinden leet dessuten noe og gjorde det ganske så behagelig.
Bokfinken sang sine første vårtriller her oppe og en båndkorsnebb dro hastig forbi ytrende sin karakteristiske fløyt.
Videre ned den kuperte nordryggen, og ut på skogsbilvei. Fulgte den bort til Trulsås. Derfra ble det svært bratt igjen. Karret meg opp bratte sva ved å sparke til fotfeste i skaren og brukte staven som isøks nok engang.
Tungt men moro.
Ved toppen ble det nok en pause med klestørk og nøttespising, og med god utsikt til Fuglås og Kreklingåsen som var de neste på programmet.
Sklei ned omtrent samme vei som opp, ikke så himla mange muligheter her.
Fulgte et ensomt skispor videre mot Kreklingåsen. På veien dukket det opp en interessant steinås. Svavegger på alle kanter, måtte bare undersøke om det var en vei opp.
Etterhvert fant jeg en kronglerute, litt dristig men innafor. Ville helst ikke gå ned samme vei så jeg utforsket andre muligheter og fant en helt grei vei ned, men det er vel også den eneste greie ruta både opp og ned. Videre bort til Kreklingåsen, nok en bratt sak. Bare å gyve på, samme prosedyre som før, bruke armer, bein og stav for å komme opp. Vanvittig flott kolle må jeg si med god utsikt og gammel krokfuruskog, bartt på alle kanter. Fant en flott rasteplass i le utpå en bar fjellkant og la meg til. Laang pause i sola og i bar overkropp for første gang iår...herlig!
Etter å ha døset i varmen bar det bratt ned mot sadelen til Fuglås. Herfra og opp til Fuglås var det helt greit i forhold til de andre kollene jeg besøkte idag. Gikk over toppen og karret meg ned til et skar jeg tenkte å følge helt ned. Gikk gjennom en trang, storsteinet passasje med en kampestein hengende over meg. Ikke sikkert det er mulig å gå gjennom her uten snø i nordhellinga. Videre ned skaret uten større problemer og ut på skiløype jeg fulgte mot bilen.
Etterhvert kom jeg til en bondegård og en liten svakolle kom til syne, dermed bar det opp denne også, flott liten åpen kolle med god utsikt. Ned samme vei og tilbake til kjerra.
Godt fornøyd med turen og gledet meg til en pils i sola vel hjemme :-)