Bukkeholsbreen - Søre Illåbre - Leirlyfte - påske Leirvassbu (29.03.2018)

Written by acrieker (Ada Christiane Rieker) GSM

Ascents Midtre Bukkeholstinden Vest (2,135m) 29.03.2018
Store Bukkeholstinden (2,213m) 29.03.2018
Søre Bukkeholstinden (2,058m) 29.03.2018
Tverrbottinden V1 (2,113m) 29.03.2018

Strålende dag, 10-12 kalde og greit å starte med en langtur når beina er friske.
Nedoveer Visdalen og opp Bukkeholsbreen.

Endelig skulle vi få tatt Store Bukkeholstind som har vært på planen så mange ganger. La fra oss skiene på bandet mellom Store og Søre og gikk lett til topps med stegjern og staver.

Nydelig skue i alle retninger. Møtte 25-30 personer fra Spiterstulen i to taulag på vei opp da vi kom ned. Lot skiene ligge og trasket bort på Søre. Så på med skiene og opp til Midtre Bukkeholstind M2, for å komme oss ned på Søre Illåbre. Ski på sekken et stykke ned mot breen pga mye stein. Skulle ha gått over Vestre i stedet. Da hadde det blitt en fin nedkjøring hele veien til Søre Illåbre.

Begynte å bli sliten i beina, og på turen over breen og inn i skyggen begynte det å bli kaldt.
Men så kom vi opp på bandet og inn i sola igjen. Det var for sent til å rekke første bordsetting, så vi kunne like gjerne benytte muligheten til å ta Vestre Tverrbotntind når vi var så nære.
Leirlyfte så flott ut. Noen få hadde kjørt der, og vi valgte denne selv om guiden på Leirvassbu ikke ville anbefale dette. Da vi skulle sette utfor, møtte vi Gjermund Nordskar på vei opp. Han mente nedkjøring burde være helt greit om vi holdt avstand i henget. Vi holdt høyden tilbake mot Leirvassbu og slapp å ta på feller igjen. Tilbake kl 19:30 - en lang og fin dag.