Noen valdrestopper (30.03.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Danebu parkeringsplass (970m)
Endpoint Danebu parkeringsplass (970m)
Characteristic Ski trip
Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 30.03.2018
Bjørgovarden (1,138m) 30.03.2018
Dvergaknatten (1,135m) 30.03.2018
Fjellenden (1,143m) 30.03.2018
Freningfjellet (1,142m) 30.03.2018

Spontantur alene til Aurdalsåsen. Parkerer ved Danebu og finner ei løype som går i retning av Binnhovdknatten. Følger løypa til Binnhovd seter og kommer vest for Surttinden. Her "sporer" jeg av og tar peiling på høyeste Binnhovdknatten. Jeg når toppen etter et par timer, men det er sur vind, så jeg fortsetter sørøstover forbi Kritetjernet og ned i lia mot Bergabrøtin før jeg raster. Her er det lunt og godt!
Videre opp dalen mellom Robølfjellet og Fjellenden til 1000 moh. Her legger jeg kursen mer vestlig og bestiger Fjellenden, 1142 moh. Det er masse folk på toppen og etter en kikk på sikteskiva fortsetter jeg videre mot Freningsfjellet. Jeg har planer om en rast her, men fineste plassen er opptatt + at en løshund biter meg i fingeren, så jeg haster videre.
Ved Ividalen kommer jeg inn på ei ny løype som går i riktig retning; mot Bjørgovarden. Det blir ny rast i sola ved Langevatnet. Så bratt opp til Dvergaknatten før Bjørgovarden. På toppen av Bjørgovarden er det sol og vindstille og fullt av folk! Mange som er ute og koser seg på en dag som denne.
Jeg følger løype tilbake til Danebu og kan notere 5 nye topper i Oppland.

Første glimt av Binnhovdknatten. Fra Damtjern i sør.
Binnhovdknatten fra Kinn.
Binnhovdknatten, 1165 moh. Bak, midt på bildet ses Synnfjell.