Skitur fra Fjelltithaugen til Nordbukampen og Leppfjellet (30.03.2018)  6

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Fjelltithaugen (922m)
Endpoint Fjelltithaugen (922m)
Characteristic Ski trip
Ascents Leppfjellet sør (1,157m) 30.03.2018 11:35
Nordbukampen (1,226m) 30.03.2018 14:17
Leppfjellet (1,189m) 30.03.2018 15:32
Visits of other PBEs Revsjøvegen p-plass (918m) 30.03.2018 11:35
Nordbua (1,040m) 30.03.2018 14:16
Leppehytta (1,050m) 30.03.2018 16:15

For andre dag på rad ble det skitur fra Synstgardsetra hvor vi parkerte på Fjelltithaugen parkeringsplass, litt oppfor setergrenda og hyttefeltet. I går var det Vestfjelløpet, i dag gikk turen nordover. Kristine, Hans Thorvald og jeg gikk i strålende vær nesten inn til Leppehytta.s
Tok av fra den maskinpreparerte løypa og tok scooterløype inn til Nordbua, ei av de flottest beliggende buene til Gausdal Fjellstyre. Her var mye folk, blant annet tre blad Tveter, som alle hadde gått Vestfjelløpet dagen før. Skrev i hytteboka, og tok en matbit før vi tok fatt på stigningen opp til Nordbukampen. Praktfull utsikt fra toppen her. På tur ned igjen traff vi på ny familien Tveter, som var blitt inspirert av oss til å gå opp på Nordbukampen, selv om de var skeptiske på langrennsski. Etter nok en hyggelig prat med dem fortsatte vi ned til Nordbua, mens Hans Thorvald kjørte med skiene på, tok Kristine og jeg av oss skiene det bratteste partiet.Fra Nordbua tok vi etter den første nedkjøringen et dårlig scooterspor over Nordbuvatnet, tok etterhvert av fra dette og gikk rett opp på Leppfjellet. Fra toppen her så jeg at det var et høydepunkt til her oppe, i sør. Gikk dit og opprettet dette som nyttpeakbook-element. Fra dette sørpunktet på Leppfjellet, fant vi en ganske grei nedkjøring til søre Leppvatnet. Over dette fulgte vi et gammelt skispor, men skavlete og vondt, og jeg presterte å falle på flat mark. Hadde deretter en lengre rast i solveggen på Leppehytta. Dette er en av få fjellstyrehytter som er avlåst, så vi kom ikke inn. Fra Leppehytta raskt tilbake til bilen. De vel 10 kilometrane her går som en drøm på godt føre.
En fantastisk flott skitur i strålende solskinn, og praktfulle omgivelser. Traff Synnøve og Jan Egil med tvillingene samt Laurits like etter at vi startet, de var på tur til Mosjøen for å pilke. Etter at vi hadde startet å kjøre ned lia traffvi også Anne Grete på tur med bikkja, hun og Anders hadde vært på Hornsjøfjellet.

Nordbua med familien Tveter til høyre